Святой князь Владимир Киевский

Служба святому равноапостольному великому князю Владимиру, нареченному во святом крещении Василию

На Утрени

на Бог Господь, тропарь дважды, глас 4:

Уподобился еси купцу, ищущему добраго бисера, славнодержавный Владимире, на высоте стола седя матере градов богоспасаемаго Киева: испытуя же и посылая к Царскому граду уведети православную веру, обрел еси безценный бисер, Христа, избравшаго тя яко втораго Павла, и отрясшаго слепоту во святей купели душевную, вкупе и телесную: темже празднуем твое успение людие твои суще. Моли спастися державы твоея Российския начальником, и множеству владомых.

Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже:

Еже от века утаеное, и ангелом несведомое таинство: Тобою Богородице сущим на земли явися Бог, в неслитном соединении воплощаемь, и Крест волею нас ради восприим, имже воскресив первозданнаго, спасе от смерти души наша.

По 1-м стихословии седален, глас 1.

Яко начальнику и кореню веры, и идолов разрушителю, блаженне княже, равпоапостольне Владимире, вопием ти: моли Христа Бога грехов оставление даровати, празднующим любовию святую память твою. [Дважды.]

Слава, и ныне, Богородичен:

Настави нас на путь покаяния, уклоньшияся присно к безпутием зол, и преблагаго прогневавшия Господа, Неискусобрачная благословенная Марие, прибежище отчаянных человеков, Божие жилище.

По 2-м стихословии седальны, глас 8:

Научився неизреченною от Бога вышнею мудростию, богатно к разуму веры Его достигл еси, и к доброте Его скоро притекл еси. Темже изъяснил еси умныя твоя очи, и к разуму возвел еси благочестия веры. Того ради празднующе глаголем: благословен Бог, просветивый светом разумным сердце твое, светильниче светлый Владимире: моли Христа Бога, грехов оставление даровати, чтущим любовию святую память твою. [Дважды.]

Слава, и ныне, Богородичен:

Греховный мрак покрывает мя, и студная моя дела без воздержания выну, и совестное томление непрестанно мучит мя: увы мне, где убо ныне скрыюся? К кому ли притек паки обрящу помощь? Токмо к Тебе Богоматери припадаю, и молюся Ти: моли выну спастися душам нашим.

Полиелей, таже величание:

Величаем тя, святый равпоапостольный княже Владимире, и чтим святую память твою, идолы поправшаго и всю Российскую землю святым крещением просветившаго.

Седален полиелейный, глас 4:

Скорое и твердое стяжал еси тщание ко истинней вере Христове: и обрет купель богомысленную и духовную, скоро притекл еси любовию: скверну прегрешений очистив, люди своя освятил еси: молися Христу Богу, спастися душам нашим.

Слава:

Скоро предвари, княже, верных наставниче: врази бо хулят и претят нам, Христов угодниче. Погуби верою твоею борющияся с нами, да навыкнут и тии славити твою память: нас же поющих тя спасай от всякаго гнева.

И ныне, Богородичен:

Слово Отчее, Христа Бога нашего, от Тебе воплотившагося познахом, Богородице Дево, едина Чистая, едина Благословенная: тем непрестапно Тя воспевающе величаем.

Таже степенна, 1-й антифон 4-го гласа.

От юности моея мнози борют мя страсти, но Сам мя заступи, и спаси Спасе мой.

Ненавидящии Сиона, посрамитеся от Господа, яко трава бо огнем будете изсохше.

Слава: Святым Духом всяка душа живится, и чистотою возвышается, светлеется Троическим единством священнотайне.

И ныне, тойже.

Прокимен, глас 4: Вознесох избраннаго от людей Моих. Стих: Ибо рука Моя заступит его и мышца Моя укрепит его. Всякое дыхание:

Евангелие Матфеа, зачало 55. [Мф. 13, 44–54.]

Рече Господь притчу сию: подобно есть Царствие Небесное сокровищу сокровену на селе, еже обрет человек скры. и от радости его идет, и вся, елика имать, продает, и купует село то.

Сказал Господь притчу сию: подобно Царство Небесное сокровищу, скрытому на поле, которое, найдя, человек утаил, и от радости о нем идет и продает всё, что имеет, и покупает поле то.

Паки подобно есть Царствие Небесное человеку купцу, ищущу добрыя бисеры:

Еще подобно Царство Небесное купцу, ищущему хороших жемчужин,

Иже обрет един многоценен бисер, шед продаде вся елика имяше, и купи его.

который, найдя одну драгоценную жемчужину, пошел и продал всё, что имел, и купил ее.

Паки подобно есть Царствие Небесное неводу ввержену в море, и от всякаго рода собравшу:

Еще подобно Царство Небесное неводу, закинутому в море и захватившему рыб всякого рода,

Иже егда исполнися, извлекоша на край, и седше избраша добрыя в сосуды, а злыя извергоша вон.

который, когда наполнился, вытащили на берег и, сев, хорошее собрали в сосуды, а худое выбросили вон.

Тако будет в скончание века: изыдут ангели, и отлучат злыя от среды праведных:

Так будет при кончине века: изыдут Ангелы, и отделят злых из среды праведных,

И ввергут их в пещь огненную: ту будет плач и скрежет зубом.

и ввергнут их в печь огненную: там будет плач и скрежет зубов.

Глагола им Иисус: разуместе ли сия вся? Глаголаша Ему: ей, Господи.

И спросил их Иисус: поняли ли вы всё это? Они говорят Ему: так, Господи!

Он же рече им: сего ради всяк книжник, научився Царствию Небесному, подобен есть человеку домовиту, иже износит от сокровища своего новая, и ветхая.

Он же сказал им: поэтому всякий книжник, наученный Царству Небесному, подобен хозяину, который выносит из сокровищницы своей новое и старое.

И бысть, егда сконча Иисус притчи сия, прейде оттуду.

И, когда окончил Иисус притчи сии, пошел оттуда.

И пришед во отечествие Свое, учаше их на сонмищи их.

И, придя в отечество Свое, учил их в синагоге их.

По 50-м псалме стихира, глас 8:

Апостолом ревнителя Владимира, преблаженнаго отца и учителя сошедшеся восхвалим, имже Христа Бога познахом, и от тьмы к свету приближающеся, очи и сердца просвещаем: в память его ликовствующе, купно веселимся, обретше его вожда правоверна в Царствие Небесное.

Святаго Владимира канона два: первый канон на 8, ирмос по дважды, и другий на 6.

Канон первый, глас 8.

Песнь 1.

Ирмос: Посеченый несекомаго пресече, и виде солнце землю, юже не виде, лютаго врага вода потопи, и непроходимое пройде Израиль, песнь же воспевашеся: Господеви поим, славно бо прославися.

Собезначальное Слово Божие, иже древле четырем стихиам Творец, и теми весь мир связавый, связанную страстьми душу мою разреши, яко да воспою ликуя славнаго князя Владимира.

От выспрь сошед, Владыко, невещественно на духовную гору, свыше посли просящим от Тебе обильну светлость душам, достодолжно похвалити чуднаго князя Владимира.

Богородичен: Матерем и девам похвала Ты, Владычице, рождшая Жизнь Творца мирови, матерских же болезней не ощутила еси, но Мати убо, и Дева пребыла еси. Темже хваляще Тя, радуйся, вопием Ти.

Другий канон, глас 6.

Песнь 1.

Ирмос: Яко по суху пешешествовав Израиль, по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь, поим, вопияше.

Приидите, вернии, песнь духовную возопиим, и прославим Христа, Иже светло прославил есть честнаго Владимира, великаго князя.

Иже семя сеющему даруяй, ты и мне даруй Слово, дателю благих, разрешая ми соуз языка, и обнови, Спасе, к славословлению верно.

Иже волею, а не нуждею к Тебе всех призываеши, якоже древле Моисеа и Исаию: такожде и ныне в сердце возгласил еси вернаго, и достохвальнаго князя.

Богородичен: Украшена добротою добродетелей, Богомати Чистая, Бога истиннаго зачала еси, нас Божественными добродетельми просветившаго.

Катавасиа: Отверзу уста моя:

Песнь 3.

Ирмос: Утвердися сердце мое во Господе, вознесеся рог мой в Бозе моем, разширишася на враги моя уста моя, возвеселихся о спасении Твоем.

Яко труба богогласная, возгласи язык твой, блаженне, духовный, провозглашая всем концем земли Российския Христово правоверное крещение, имже просвещен быв, мир весь просветил еси.

Сияет днесь, Владимире, преславная память твоя, юже празднуют христоименитии людие, тебе похваляя своего праотца, ихже к свету разумному привел еси.

Богородичен: Сень закона прейде рождеством Твоим, Богородице, благодати пришедши, Отчу Слову Христу Богу нашему: Егоже познав славный князь, церковь Твою светло украсил есть.

Ин.

Ирмос: Несть свят, якоже Ты, Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих, Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.

Иже Павла просветивый, и избранна сотворивый, тако и Владимира ныне, отца Российскаго, очный недуг отторгнул еси, Милостиве, Твоим крещением.

Константина вернаго подобник явился еси, Христа в сердцы твоем приим, и Его заповедем, якоже апостол, всю землю Российскую научил еси.

Божественною силою ты возмогая, безбожнаго Перуна, кущу бесовскую сокрушил еси, и ко опаши констей того привязав, повелел еси воином бити идола.

Богородичен: Сень святую обрет Марию Деву Божий сосуд Владимир князь великий, апостола Павла ревнитель, сей церковь Божественную в Тоя имя воздвигл есть.

Седален, глас 2.

В молитвах бдяй присно радостною душею, Владимире, того ради почерпл еси Духа премудрости от источника сходящаго свыше. Тем верою просияв яко солнце, моляся Христу непрестанно: ускори, Щедрый, и потщися спасти от прегрешений мир. [Дважды.]

Слава, и ныне, Богородичен:

Богородице Безневестная, Чистая, яже без семене рождшая всех Владыку, Того со ангелы моли избавитися нам от всякаго недоумения, и дати умиление и свет душам нашим, и согрешений очищение, яже едина вскоре заступающая.

Песнь 4.

Ирмос: Пророк Аввакум умныма очима провиде, Господи, пришествие Твое, тем и вопияше: от юга приидет Бог. Слава силе Твоей, слава снизхождению Твоему.

Светло бысть и сладко по облаце, имже покрывашеся, небесное солнце: весела же и радостна весна по зимней скорби: ты же по облаце идольскаго мрака, крещением яко солнце светлое возсиял еси нам, Владимире.

Савл фарисей к Дамаску грядый, малым блещанием великаго света ослеплен, крещением же просветися: емуже ты подобник был еси, славне, Корсуня дошед очный мрак отгнал еси.

Богородичен: Ты явилася еси, Дево, корень ненапоен прозябая отпущение, плод светоносный рождши Христа Бога нашего: дряхлующую страстьми душу мою просвети и испроси грехов оставление.

Ин.

Ирмос: Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет взывающи, от смысла чиста о Господе празднующи.

Чудо страшное и преславное и неизглаголанное совершает Владыка Христос: обновляет бо Божественным крещением всю Российскую землю, и просвещает князя Владимира.

Светло приидите, и достолепно возгласите, сынове Российстии, ко отцу нашему Владимиру, и память его верно вси да празднуем светло.

Отчее нечестие отгнал еси, всечестныя же твоея праматере правоверную веру возлюбил еси, равне апостолом Христовым, княже великий Владимире.

Богородичен: Яко дверь приводящую к Божественному входу рая светлаго, яко мысленное место священия, яко доброту Иаковлю, Деву ублажаем.

Песнь 5.

Ирмос: Господи Боже наш, мир даждь нам, Господи Боже наш, стяжи ны, Господи, разве Тебе инаго не вемы, имя Твое именуем.

Радуйся и красуйся духом, великий княже Владимире, изряднеи бо ветви богосаднеи ко Христу принесл еси, богоизрядный твой плод, Бориса славнаго, и Глеба благочестиваго: с нимаже предстоя Христу, о нас молися.

Дивная прорече Исаиа на Иерусалим: будет яве гора Господня, и дом на версе гор. Праведне же на тебе разумехом благодать Духа: дом бо Владыце создал еси на версе гор.

Богородичен: Проповедует чудная о тебе Исаиа Духом, Девою хотящу родити Христа без семене: Давид же Твой прадед дивно провозвести Твоя величествия: спасе бо нас яко Милостив.

Ин.

Ирмос: Божиим светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети, Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.

Днесь ангели Божии радуются светло на небесех в память твою святую: спасл бо еси нас от всякаго лукавства, и жертв бесовских люди многи избавил еси, и всю землю Российскую.

Рыдает бесовское множество и темное соборище, видяще на земли попираемы идолы, иже на погибель воздвиженныя человеком: ихже Божиим повелением, Владимире, сокрушил еси.

Радуйся и веселися, рабе Христов, княже великий и мудрый, молебниче о душах наших: тобою бо мы вси избавлени есмы бесовския лести. Темже радуйся, вопием ти.

Богородичен: Чистотою сияющи издалеча Божественное уготование Владычне, Всепетая, бывши: Ты бо едина показалася еси Мати сущи Богу, и руками яко Младенца Того носивши.

Песнь 6.

Ирмос: Яко воды морския, Человеколюбче, волнами житейскими обуреваюся. Темже яко Иона, тако вопию Ти: возведи от тли живот мой, благоутробне Господи.

Благочестия ревнитель славнаго царя Константина ты был еси, Владимире, просветившаго крещением еллинский род: ты же духовною банею люди твоя пресветло обновил еси.

Осладив любовию Христовою душу, и разумныя прием криле, прелетел еси идольский мрак, и разгнал еси тьму зловерия, блаженне, вселився в чертог Спаса всех Бога.

Богородичен: Благодушствует правоверный Церковь Российская днесь, и правоверных собори, в память пресветлую Владимира, ублажающе Твое безсеменное рождество, Дево, и прилежно Сыну Твоему молящеся зовут: Тя величаем.

Ин.

Ирмос: Житейское море, воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.

Силою Божиею попран есть сатана душегубец, и лестныя его жертвы: победника бо явил нам есть Христос, Владимира вернаго князя, сокрушити и поврещи того под ноги наша.

Спасе прежде Господь рукою Моисеовою Израиля от работы: Тойже и ныне рукою Владимира, вернаго князя, всех нас от лести идольския спасл есть.

Достойно ти взываем, и вопием вси: радуйся, всечестне преблаженне, тя бо избавителя с Богом, Владимире, имамы. Не презри рабов твоих, но присно сохраняй нас.

Богородичен: Обретохом, Пречистая, Тобою спасение, Дево Препетая: Егоже желают ангели на небесех видети, Сей ныне видится в недрех Твоих Младенец, Бог наш.

Кондак, глас 8:

Подобствовав великому апостолу Павлу, в сединах, всеславне Владимире, вся яко младенческая мудрования, яже о идолех тщания оставль, яко муж совершенный, украсился еси Божественнаго крещения багряницею: и ныне Спасу Христу в веселии предстоя, моли спастися державы Российския начальником, и множеству владомых.

Икос: Просветивый древле Израиля Моисейским законом, просветил еси мир явлением Твоего пришествия, Христе Боже, богогласныя Твоя учениики послал еси проповедати по странам, еже от Девы безсеменное рождество Твое: и тем повелел еси крестити, во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Обветшавшу же видя страну Русскую грехом, Дух Твой послал еси, в крепкоразумнаго душу славнаго Владимира, познати Тебе Единаго от Троицы Христа Бога, и Твоим крещением просветити избранныя Твоя, и от Тебе порученныя ему люди и привести к Тебе верою вопиющия: избави Твое достояние от сопротивных поган, российския начальники и множество владомых.

Песнь 7.

Ирмос: Халдейския пещи всепагубную силу угасивше, образом ангела снизшедшаго, Зиждителю юноши взываху: благословен еси и хвальный Боже отец наших.

Праотчи богоистканныя мя ризы, враг душегубец обнажил есть: Иисус же Безначальный явлейся плотию, очистив водою Духа, паки мне подаде ю. Егоже познав, славне Владимире, веселишися вопия: благословен Бог отец наших.

Моисейский сохранив закон, Даниил Боговидения сподобися: праотеческия же ты поправ идолы, не яко во мраце, но в большей славе, разумно узрел еси Христа со Отцем и Духом, крещением же просвещен, веселишися вопия: благословен Бог отец наших.

Богородичен: Божественныя обнажи одежды враг, прельстив первозданнаго прадеда Твоего, Дево, из боку же Твоею чистою и неискусобрачною прошед, спасе сладкий мой Иисус: на Негоже потек аки на Адама, но Богу приразися, и сокрушися люте. Мы же Сыну Твоему зовем: благословен Бог отец наших.

Ин.

Ирмос: Росодательну убо пещь содела ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие, мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.

Елены ты новыя любовию известился еси, внук быв преблаженныя Ольги: Константин же великий новый явился еси, Христу, Владимире, вопия: благословен еси Боже отец наших.

Лютый льстец двизаше тя на христианы воевати: превеликий же Господь в Корсуне тя просвещает, и крещению Божественному сподобляет: и Царствие Небесное тебе даровал есть.

Обетшавшую лесть бесовскую прогнал еси, яко великий Христов ученик, обновив просветил еси всех нас, вопити Господеви немолчно: благословен Бог отец наших.

Богородичен: От родов Тя всех избрал есть Бог Превечный прежде век, и в последняя дни плоть прием от Тебе, совершен вкупе явися Бог и Человек, Приснодево.

Песнь 8.

Ирмос: Покрываяй водами превыспренняя Своя, полагаяй морю предел песок, и содержай вся, Тя поет солнце, Тя славит луна, Тебе приносит песнь вся тварь, яко Содетелю всех во веки.

Род праведных благословится, Божественная вещаша уста, еже на тебе сбыстся, блаженне: семя бо святолепное и Богоизбранное принесл еси Христу непобедимая мученика имаже просветил еси землю Российскую: ихже похваляюще с тобою, превозносим Христа во веки.

Мати всех градов воистинну царства твоего град явися Киев, в немже Христос прежде со Отцем и Духом прославися твоею праматерию и тобою, блаженне, идеже мужественное твое тело лежит светло в церкви Владычицы: мы же, людие твои, хваляще поем Христа во веки.

Богородичен: Безначальное сияние и Слово Отчее проповедаша неложно пророчестии гласи, из Тебе хотящаго без тли родитися Еммануила, Бога же и Человека, крепкое языков чаяние: Емуже яко Мати молися спастися нам.

Ин.

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси, и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети. Тя превозносим во вся веки.

От безбожных идолов всех нас избавил еси: ко Христу же Богу привел еси, отче верных князей, наказателю стад твоих, Христа поющих во веки.

Константин новый ты известился еси во всей Русстей земли, блаженне Владимире: ты бо имя Христово изъяснил еси, Егоже превозносим во веки.

Царю Вечному ныне ты предстоиши, и десницею Его венчан еси: молися Ему за недостойныя рабы твоя, яко да поем Его, и превозносим во веки.

Богородичен: Облак Слова Ты еси, Препетая, и свеща солнечная, колесница многоценная, девическое возвышение, горо тучная и усыренная, пребываеши Пречистая Дево Господоименитая.

Песнь 9.

Ирмос: Ужасеся о сем небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски, и чрево Твое бысть пространнейшее небес. Тем Тя Богородицу ангелов и человек чиноначалия величают.

Давид обретеся прежде Израилю державный царь, и люди спасе, боги иноязычныя низложив, Духом Божия Сына проповеда: ты же в Троице познал еси Бога, блаженне Владимире, Егоже величаем.

Да торжествуют днесь весело память твою, святолепно в церкви Божия Матере, Богоизбраннии людие, юже любезно украсил еси, в память вечную твоего преставления, небо земное: в немже почивая, ожидаеши всестрашныя трубы архангеловы, блаженне. Тем тя присно величаем.

Богородичен: Духом Божественным распаляеми вси роди, любовию блажим Тя, Богородице: Ты бо клятву праматере разрушила еси. Прилежно же поем Божия Слова: Того бо неопально во чреве Твоем приемши, родила еси плотию. К Немуже молися избавитися верному Твоему стаду от всякия нужды и печали.

Ин.

Ирмос: Бога человеком не возможно видети, на Негоже не смеют чини ангельстии взирати: Тобою же, Всечистая, явися человеком Слово воплощенно, Егоже величающе, с небесными вои Тя ублажаем.

Сладок якоже финикс, высок изращаемь, и цвет творя масличный, ветви многоплодныя, ты бываеши винное изращение, кисти две созреле, мученика принося, Бориса и Глеба честная.

Лицы князей ныне благородных предстоят, от тебе благочестие носяще, с людьми верными хваляще тя: наставниче и скорый заступниче, поминай всех нас, яко да в мире тобою живот обрящем.

Людие Российстии, приидите снидитеся в честней церкви Владимира святаго, нареченнаго Василиа, преблаженнаго, великаго князя, угодника Христова преславнаго, и приимите живот и спасение, благодать и велию милость.

Богородичен: Бога, Дево, Ты родила еси на земли, во плоти соединение бысть безплотное, во единей Ипостаси, и во двою естеству: да спасет всех нас, кланяющихся верно, яко Богородице Пречистей.

Светилен:

Подобен: Жены услышите:

Светильницы, просветивше вселенную всю благочестием и верою, вы явистеся воистинну, боговенчанне Владимире, с праматерию Ольгою славною. Иже вас возлюбившаго Христа и мы славословим, дивнаго во святых. [Дважды.]

Слава, и ныне, Богородичен:

Во двою волю и естеству, Пренепорочная, во единей же Ипостаси раждаеши Бога неизреченно, нас ради обнищавшаго до распятия хотением, и даровавшаго нам богатство Божественное, Богомати Дево.

На хвалитех стихиры, на 4, глас 4:

Подобен: Дал еси знамение:

Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.

Стих: Хвалите Его во гласе трубнем: хвалите Его во псалтири и гуслех.

Оружие крепое князю нашему дал еси, Господи, Крест Твой честный, имже поживе на земли праведно, просияв благочестием, и Царству Небесному сподобися милосердием Твоим. Темже Твое человеколюбное смотрение славим, Иисусе Всесильне, Спасе душ наших. [Дважды.]

Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.

Дал еси Человеколюбче, благочестивому Твоему угоднику, Соломонову мудрость, Давидову кротость, и апостольское православие, яко царей Царь, и господствующих всех Господь. темже Твое человеколюбное смотрение славим, Иисусе Всесильне, Спасе душ наших.

Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.

Первый повинул еси багряницу, приснопомнимый княже, волею Христу, Того познав Бога, и яко Царя всех Благодетеля, победы творя всякому началу, и власти належащим. Отсюду тебе христолюбче царство исправил есть, Иисус Человеколюбец, Спас душ наших.

Слава, глас 2:

Не от человек звание приял еси, но яко чудный Павел: приял же паче славне сие свыше Владимире апостоле от Христа Бога. Ибо знамением Креста оградився, и тем уловлен быв, яко предобрая ловитва, сим победитель на видимыя и невидимыя враги явился еси непобедимь. Темже молим тя, яко молитвенника тепла земнороднии, по достоянию память твою почитающе, со дерзновением просити нам просвещение, и очищение, и велию милость.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Приидите, Матерь Света, песньми немолчными зовуще, вси прославим, Та бо роди спасение наше, и радуйся принесем, яко единой, рождшей всех Начальнейшаго, Иже прежде век Бога. Радуйся, Яже Еву падшую паки наздавшая: радуйся, Пречистая Дево Неискусобрачная.

Славословие великое. И отпуст.