Воздвижение Креста Господня


ГлавнаяПраздникиВоздвижение

Малая и Великая вечерняТолкования паремийУставное чтениеУтреняЛитургия

Всемирное воздвижение честнаго и животворящаго Креста


На Утрени

На Бог Господь, тропарь праздника, трижды.

По 1-м стихословии седален, глас 6:

Токмо водрузися Древо, Христе, Креста Твоего, основания поколебашася смерти, Господи: Егоже бо пожре желанием ад, отпусти трепетом. Явил еси нам спасение Твое Святый: и славословим Тя, Сыне Божий, помилуй нас.

Слава, и ныне, глас 1.
Подобен: К
амени запечатану:

Креста Твоего древу покланяемся Человеколюбче, яко на нем пригвоздился еси Животе всех. Рай отверзл еси Спасе, верою пришедшему Ти разбойнику, и сладости сподобися исповедаяся Тебе: помяни мя Господи. Приими якоже онаго и нас зовущих: согрешихом вси, благоутробием Твоим не презри нас.

По 2-м стихословии седален, глас 6:

Днесь пророческое исполнися слово: се бо покланяемся на место, идеже стояша ноги Твоя Господи, и Древо спасения приемше, греховных страстей свободу получихом, молитвами Богородицы Едине Человеколюбче.

Слава, и ныне, глас 8.
Подобен: П
овеленное тайно:

Проображаше таинственно древле Иисус Навин Креста образ, егда руце простре крестовидно, Спасе мой, и ста солнце, дондеже враги низложи противостоящия Тебе Богу. Ныне бо зайде на Кресте Тя зря, и державу смертную разрушив, весь мир совоздвигл еси.

Таже полиелей. Величание поется в олтаре пред престолом.
Величание:

Величаем Тя, Живодавче Христе, и чтим Крест Твой святый, имже нас спасл еси от работы вражия.

Псалом избранный:

Суди Господи обидящия мя, побори борющия мя. Приими оружие и щит, и востани в помощь мою. Знаменася на нас свет лица Твоего Господи. Яко оружием благоволения венчал еси нас. Дал еси знамение боящимся Тебе, еже убежати от лица лука. Познати на земли путь Твой, во всех языцех спасение Твое. Видеша вси концы земли спасение Бога нашего. Поклонимся на место, идеже стоясте нозе Его. Тогда возрадуются вся древа дубравная. Бог же Царь наш прежде века, содела спасение посреде земли. Возносите Господа Бога нашего, и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть. Благослови ны Боже, Боже наш, благослови ны Боже. Спаси люди Твоя, и благослови достояние Твое. И упаси я, и возми я до века.

По полиелеи седален, глас 8.
Подобен: П
овеленное тайно:

В раи мя прежде древо обнажи, о вкушении враг принося умерщвление: Креста же Древо, живота одеяние человеком нося, водрузися на земли, и мир весь исполнися всякия радости. Егоже зряще возвышаема, Богу верою людие согласно возопиим: исполнь славы дом Твой.

Слава, и ныне, тойже.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа:

От юности моея мнози борют мя страсти, но Сам мя заступи и спаси, Спасе мой.

Ненавидящии Сиона, посрамитеся от Господа, яко трава бо огнем будете изсохше.

Слава:

Святым Духом всяка душа живится, и чистотою возвышается, светлеется Троическим единством, священнотайне.

И ныне, тойже.

Прокимен, глас 4. Диакон глаголет на Горнем месте, держа обема рукама Евангелие по обычаю: Видеша вси концы земли спасение Бога нашего. Стих: Воспойте Господеви песнь нову, яко дивна сотвори Господь.

Таже, Всякое дыхание: Евангелие чтется в олтаре.

Евангелие от Иоанна, зачало 42 от полу. [Ин. 12, 28 – 36.]

Рече Господь: Отче, прослави имя Твое. Прииде же глас с небесе: и прославих, и паки прославлю.

Рече Господь: Отче! прославь имя Твое. Тогда пришел с неба глас: и прославил, и еще прославлю.

Народ же стояй и слышав, глаголаху: гром бысть. Инии глаголаху: Ангел глагола Ему.

Народ, стоявший и слышавший то, говорил: это гром. А другие говорили: Ангел говорил ему.

Отвеща Иисус и рече: не Мене ради глас сей бысть, но народа ради:

Иисус на это сказал: не для Меня был глас сей, но для народа;

Ныне суд есть миру сему: ныне князь мира сего изгнан будет вон:

Ныне суд миру сему; ныне князь мира сего изгнан будет вон;

И аще Аз вознесен буду от земли, вся привлеку к Себе.

И когда Я вознесен буду от земли, всех привлеку к Себе.

Сие же глаголаше, назнаменуя, коею смертию хотяше умрети.

Сие говорил Он, давая разуметь, какою смертью Он умрет.

Отвеща ему народ: мы слышахом от закона, яко Христос пребывает во веки: како Ты глаголеши: вознестися подобает Сыну Человеческому? Кто есть Сей Сын Человеческий?

Народ отвечал Ему: мы слышали из закона, что Христос прибывает вовек; как же Ты говоришь, что должно вознесену быть Сыну Человеческому? кто Этот Сын Человеческий?

Рече же им Иисус: еще мало время свет в вас есть: ходите, дондеже свет имате, да тма вас не имет: и ходяй во тме не весть, камо идет:

Тогда Иисус сказал им: еще на малое время свет есть с вами; ходите, пока есть свет, чтобы не объяла вас тьма, а ходящий во тьме не знает, куда идет;

Дондеже свет имате, веруйте во свет, да сынове света будете. Сия глагола Иисус, и отшед скрыся от них.

Доколе свет с вами, веруйте в свет, да будете сынами света. Сказав это, Иисус отошел и скрылся от них.

Таже: Воскресение Христово видевше: Псалом 50. Слава: Молитвами апостолов: И ныне: Молитвами Богородицы: Помилуй мя Боже:

И стихира, глас 6:

Кресте Христов, христиан упование, заблуждших наставниче, обуреваемых пристанище, в бранех победа, вселенныя утверждение, недужных врачу, мертвых воскресение, помилуй нас.

Канон Креста, творение кир Космы.
[Егоже краестрочие: К
ресту надеявся пение отрыгаю.]
Ирмосы по дважды: тропари же на 12, глас 8.

Песнь 1.

Ирмос: Крест начертав Моисей, впрямо жезлом Чермное пресече, Израилю пешеходящу, тоже обратно фараоновым колесницам ударив совокупи, вопреки написав непобедимое оружие. Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.

Образ древле Моисей пречистыя страсти в себе самом прообрази, священных среде стоя: Крест же вообразив, простертыми победу дланьми воздвиже, державу погубив Амалика всегубителя. Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.

Возложи Моисей на столпе врачевство, тлетвориваго избавление и ядовитаго угрызения: и древу образом Креста, по земли пресмыкающагося змия привяза, лукавный в сем обличив вред. Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.

Показа небо Креста победу благочестия держателю, и царю богомудру, врагов в немже злосердных низложися свирепство, лесть же превратися, и вера распростреся земным концем Божественная. Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.

Катавасиа, оба лика вкупе: Крест начертав Моисей:

Песнь 3.

Ирмос: Жезл во образ тайны приемлется, прозябением бо предразсуждает священника: неплодящей же прежде Церкви, ныне процвете древо Креста, в державу и утверждение.

Яко испусти ударяемь воду краесекомый, непокоривым людем и жестосердым, богозванныя проявляше Церкве таинство, еяже Крест держава и утверждение.

Ребром пречистым, копием прободенным, вода с кровию истече, обновляющая завет и омывательная греха: верных бо Крест похвала, и царей держава и утверждение.

Седален, глас 4.
Подобен: С
коро предвари:

В тебе треблаженне и жизнодавче Кресте, людие учреждающеся, спразднуют с невещественными лики: чини архиерейстии благоговейно воспевают, множество же монашествующих и постников покланяются, Христа же распеншагося вси славим.

Слава, и ныне, тойже.

Песнь 4.

Ирмос: Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.

Горькородныя преложи древом Моисей источники в пустыни древле, Крестом ко благочестию языков проявляя преложение.

Глубине внедривый секущую издаде Иордан древу, Крестом и крещением сечение лести знаменуя.

Священно ополчаются четверочастнии людие, предходяще образом свидетельства скинии, крестообразными чинми прославляеми.

Чудно простираемь, солнечныя лучи испущаше Крест, и поведаша небеса славу Бога нашего.

Песнь 5.

Ирмос: О треблаженное Древо, на немже распяся Христос, Царь и Господь, Имже паде древом прельстивый: тобою прельстився, Богу пригвоздившуся плотию, подающему мир душам нашим.

Тебе приснопетое Древо, на немже простреся Христос, едем хранящее обращающееся оружие, Кресте устыдеся: страшный же херувим уступи, на тебе пригвожденному Христу, подающему мир душам нашим.

Подземных силы противныя Креста страшатся, начертаема знамения на воздусе, по немуже ходят небесных и земнородных роди, колена приклоняюще Христу, подающему мир душам нашим.

Зарями нетленными явлься Божественный Крест, омраченным языком, заблужденным в прелести, Божественный свет облистав, усвояет на нем пригвожденному Христу, подающему мир душам нашим.

Песнь 6.

Ирмос: Воднаго зверя во утробе, длани Иона крестовидно распростер, спасительную страсть проображаше яве. Тем тридневен изшед, премирное воскресение прописаше, плотию пригвожденнаго Христа Бога, и тридневным воскресением мир просвещшаго.

Старостию преклонився, и недугом отягчен исправися, Иаков руце пременив, действие являя живоноснаго Креста: ибо ветхость законнаго сеновнаго писания новописа, на сем плотию пригвоздивыйся Бог, и душегубительный недуг лести отгна.

На юныя возложив длани божественный Израиль, крестовидно главы являше, яко старейшая слава, законослужителе людие. Темже подмневся тако изпрельститися, не измени жизноноснаго образа: превзыдут бо людие Христовы Божии новоутвержденнии, вопияху, Крестом ограждаеми.

Кондак, глас 4. Подобен:

Вознесыйся на Крест волею, тезоименитому Твоему новому жительству, щедроты Твоя даруй Христе Боже, возвесели силою Твоею верныя люди Твоя, победы дая им на сопостаты, пособие имущим Твое, oружие мира, непобедимую победу.

Икос: Иже до третияго небесе восхищен бысть в рай, и глаголы слышав неизреченныя и божественныя, ихже не леть языки человеческими глаголати, что галатом пишет, яко рачителие писаний прочтосте и познасте: мне, глаголет, хвалитися да не будет, токмо во единем Кресте Господни, на немже страдав уби страсти. Того убо и мы известно держим, Крест Господень, хвалу вси: есть бо нам спасительное сие Древо, oружие мира, непобедимая победа.

Песнь 7.

Ирмос: Безумное веление мучителя злочестиваго люди поколеба, дышущее прещение и злохуление богомерзкое: обаче три отроки не устраши ярость зверская, ни огнь снедаяй, но противодышущу росоносному Духу, со огнем суще пояху: препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

От древа вкусив первый в человецех, в тление вселися: отвержением бо жизни безчестнейшим осудився, всему роду телотленен некий, яко вред недуга преподаде: но обретше земнороднии воззвание Крестным Древом, зовем: препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Разруши повеление Божие преслушание, и древо принесе смерть человеком, еже неблаговременно причастно бывшее: во утверждение же зело честнаго, оттуду жизни древо возбраняемо бе, еже разбойнику злоумершу отверзе, благоразумно зовущу: препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Жезла объемлет край Иосифова, будущая зря Израиль, царствия державное, яко возымуществит преславный Крест, проявляя: сей бо царей победоносная похвала, и свет, верою зовущим: препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Песнь 8.

Ирмос: Благословите, отроцы, Троицы равночисленнии, содетеля Отца Бога, пойте снизшедшее Слово, и огнь в росу претворшее, и превозносите всем жизнь подавающаго, Духа Всесвятаго, во веки.

Воздвизаему Древу, окроплену кровию воплощшагося Слова Бога, пойте небесныя силы: земных воззвание празднующе людие, поклонитеся Христову Кресту, имже миру востание во веки.

Земнороднии дланьми, строителие благодати Крест, на немже стояше Христос Бог, возносите священнолепно и копие, Божия Слова тело прободшее, да видят языцы вси спасение Божие, славяще Его во веки.

Божественным судом предызбраннии веселитеся, христианстии вернии царие хвалитеся победоносным оружием, приемше от Бога Крест честный: в сем бо колена браней дерзостей ищуще, разсыпаются во веки.

На 9-й песни, Честнейшую: не поем, но поем припевы праздника. Диакон, аще ли несть, иерей пред Царскими вратами или пред престолом возглашает: Величай душе моя пречестный Крест Господень.

Лик ирмос 1-го канона: Таин еси Богородице рай: И другий лик, припев и ирмос. И к прочим 6 стихам тойже припев поем.

Песнь 9.

Ирмос: Таин еси, Богородице, рай, невозделанно возрастивший Христа, Имже Крестное живоносное на земли насадися Древо, тем ныне возносиму покланяющеся ему Тя величаем.

Да радуются древа дубравная вся, освятившуся естеству их, от негоже изначала насадишася, Христу распростершуся на Древе. Тем ныне возносиму покланяющеся ему Тя величаем.

Священный воста рог, и глава всем богомудрым Крест, имже грешных мысленно стираются роги вси. Тем ныне возносиму покланяющеся ему Тя величаем.

Другий припев: Величай душе моя животворящаго Креста Господня воздвижение. И ирмос: Снедию древа: И другий лик подобне, припев и ирмос: тропари же 6 с симже припевом.

Ин.

Ирмос: Снедию древа роду прибывшая смерть, Крестом упразднися днесь: ибо праматерняя всеродная клятва разрушися, прозябением Чистыя Богоматере, Юже вся силы небесныя величают.

Горести убийственныя, яже от древа, не оставив Господи, Крестом бо сию совершенно истребил еси. Сего ради и древом услади иногда горесть вод Мерры, прообразующее Креста действо, еже вся силы небесныя величают.

Непрестано гружаемыя мраком праотца Господи, Крестом возвысил еси днесь: яко бо лестию весьма неудержанно естество преднизведеся, всеродне ны паки исправи свет Креста Твоего, егоже вернии величаем.

Да образ покажеши миру покланяемый Господи, Креста, во всех яко преславный на небесех изобразил еси, светом безмерным озарен, царю всеоружие непобедимое. Тем Тя вся силы небесныя величают.

Катавасиа: Таин еси Богородице рай: Другий: Снедию древа: С припевы. И поклон.

Светилен:
Подобен: У
чеником:

Крест, хранитель всея вселенныя: Крест, красота Церкве: Крест, царей держава: Крест, верных утверждение: Крест, ангелов слава, и демонов язва. [Дважды.]

Слава, и ныне:
Подобен: Ж
ены, услышите:

Крест воздвизается днесь, и мир освящается: Иже бо со Отцем седяй, и Духом Святым, на сем руце распростре: мир весь привлече к Твоему, Христе, познанию. Иже убо на Тя надеющияся, Божественныя сподоби славы.

На хвалитех стихиры, на 4, глас 8. Самоподобен:

О преславнаго чудесе! Живоносный сад, Крест пресвятый, на высоту возносим является днесь: славословят вси концы земнии, устрашаются демонския полки. О каковый дар земным даровася, имже Христе спаси души наша, яко Eдин Благоутробен. [Дважды.]

О преславнаго чудесе, яко грозд исполнен живота, понесый Вышняго, от земли воздвизаем Крест видится днесь, имже вси к Богу привлекохомся, и пожерта бысть до конца смерть. О Древо пречестное, имже восприяхом во eдеме безсмертную пищу, Христа славяще.

О преславнаго чудесе, широта Креста и долгота небеси равна eсть: яко Божественною благодатию освящает всячeская. О сем языцы варварстии побеждаются, о сем скиптры царей утверждаются, о божественныя лествицы, eюже восходим на небеса, возносяще в песнех Христа Господа.

Слава, и ныне, глас 6.

Днесь происходит Крест Господень, и вернии приемлют того желанием, и вземлют исцелeния души же и тела, и всякия болезни. Сего целуим радостию и страхом, страхом греха ради, яко недостойни суще: радостию же спасения ради, eже подает миру на том пригвоздивыйся Христос Бог, имеяй велию милость.

И славословие великое тихо и согласно поют.

Поему же великому славословию, облачится настоятель во всю священную одежду, и приемлет кадильницу с фимиамом, и приходит ко святей трапезе, и кадит честный Крест крестообразно, и взимает его на главу, и исходит северными дверьми, предыдущим ему со двема лампадами даже до Царских врат, и тамо став ожидает конца славословия и Трисвятаго. Сему же скончану, возглашает настоятель велегласно: Премудрость, прости.

Мы же начинаем тропарь: Cпаси Господи люди Твоя, и благослови достояние Твое, победы православным христианом на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство. [Трижды.]

И приходит настоятель, нося на главе честный Крест до среды церкве пред святыя Царския двери: тамо убо уготовану аналогию, полагает верху его честный Крест, и кадит крестообразно. Таже творит поклоны три до земли, в койлибо буди день, и взем честный Крест с благовонными василками, на подножии Креста обложенными, станет пред аналогием зря к востоком.

И диакон возглашает велегласно во услышание всех: Помилуй нас Боже, по велицей милости Твоей, молимся Тебе, услыши нас Господи, и помилуй, рцем вси.

И начинаем первую сотницу: Господи помилуй, 50: знаменующу настоятелю в начале честным Крестом, трижды. Таже преклоняет главу, елико пядию отстояти главе от земли, и помалу воздвизается горе даже до скончания втораго, 50, Господи помилуй. Егда же доспеет до 97, Господи помилуй, возвышает глас свой екклисиарх, настоятель же прямо стоя, и конца сотницы ожидая, знаменует Крестом паки трижды.

Таже обращается к западней стране. И глаголет диакон: Еще молимся о милости, жизни и оставлении грехов великаго господина и отца нашего Святейшаго Патриарха Алексия и господина нашего преосвященнейшаго епископа [или архиепископа, или митрополита] [имярек] и всего о Христе братства нашего, о здравии и о спасении, рцем вси. И начинаем вторую сотницу, Господи помилуй. И творит настоятель второе воздвижение, якоже преднаписася.

Таже обращается к полуденной стране. И глаголет диакон: Еще молимся о Богохранимей стране нашей Российстей, о властех и воинстве ея, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте. И начинаем третию сотницу, Господи помилуй.

Скончаваемей же той, обращается настоятель к северной стране. И глаголет диакон: Еще молимся о всякой души христианстей, скорбящей же и озлобленней, здравия, спасения, и оставления грехов требующей, рцем вси. И начинаем четвертую сотницу, Господи помилуй. И бывает четвертое воздвижение.

И обращается настоятель к востоком. И глаголет диакон: Еще молимся о всех служащих и послуживших во святем храме сем [или обители сей], отец и братий наших, о здравии и о спасении, и оставлении грехов их, рцем вси. И начинаем пятую сотницу, Господи помилуй. По пятом же воздвижении, поем: Слава, и ныне: кондак: Вознесыйся на Крест волею: Поему же сему, полагает настоятель честное древо Креста на аналогии, и поет тропарь сей во глас 6:

Кресту Твоему покланяемся Владыко, и святое воскресение Твое славим. Трижды. Поющим же и братиям тойже тропарь начинает кланятися настоятель, и творит метания два пред честным Крестом, таже целует его. По целовании же творит паки едино метание, такожде и на оба лика по единому метанию. По сем приходят братия вся: по чину покланяются, и целуют честный Крест.

Поем же и стихиры, дондеже совершится целование.

Стихиры честнаго Креста, самогласны, глас 2:

Приидите вернии, животворящему Древу поклонимся: на немже Христос Царь славы волею руце распростер, вознесе нас на первое блаженство, яже прежде враг сластию украд, изгнаны от Бога сотвори. Приидите вернии, Древу поклонимся, имже сподобихомся невидимых враг сокрушити главы. Приидите вся oтечeствия языков, Крест Господень песнми почтим. Радуйся Кресте, падшаго Адама совершенное избавление: о тебе бо вернейшии царие наши хвалятся, яко твоею силою исмаильтeския люди державно покаряюще. Тя ныне со страхом христиане целующе, на тебе пригвоздившагося Бога славим, глаголюще: Господи, на том пригвоздивыйся помилуй нас, яко Благ и Человеколюбец.

Глас 5:

Приидите людие, преславное чудо видяще, Креста силе поклонимся, яко древо в раи смерть прозябе: сие же жизнь процвете, безгрешнаго имущее пригвожденна Господа. От Негоже вси языцы нетление вземлюще зовем: Иже Крестом смерть упразднивый, и нас свободивый, слава Тебе.

Глас тойже:

Глас пророк Твоих, Исаии и Давида, исполнися Боже, глаголющий: приидут вси языцы Господи, и поклонятся пред Тобою: се бо людие, иже Твоея Блаже благодати наполнишася, во дворех Твоих Иерусалима. Крест претерпевый за ны, и воскресением Твоим животворяй, сохрани и спаси ны.

Глас 6:

Четвероконечный мир днесь освящается, четверочастному воздвизаему Твоему Кресту Христе Боже наш, и рог верных христиан совозносится. Тем врагов сокрушаем роги, велий еси Господи, и дивен в делех Твоих, слава Тебе.

Пророков гласи Древо святое предвозвестиша, имже древния свободися клятвы смертныя Адам, тварь же, днесь возносиму тому, совозвышает глас, от Бога просящи богатыя милости: но единый в благоутробии, безмерный Владыко, очищение буди нам, и спаси души наша.

Глас 8.

Глас пророка Твоего Моисеа Боже, исполнися глаголяй: узрите Живот ваш висящь пред очесы вашими. Днесь Крест воздвизается, и мир от лести свобождается: днесь Христово воскресение обновляется, и концы земли радуются, в кимвалех Давидски песнь Тебе приносяще и глаголюще: соделал еси спасение посреде земли Боже, Крест и воскресение: ихже ради нас спасл еси Блаже и Человеколюбче, всесильне Господи, слава Тебе.

Глас тойже:

Днесь Владыка твари, и Господь славы, на Кресте пригвождается, и в ребра прободается, желчи и оцта вкушает, Сладость церковная: венцем от терния облагается, Покрываяй небо облаки, одеждею облачится поругания: и заушается бренною рукою, рукою Создавый человека. По плещама биен бывает, Одеваяй небо облаки: заплевания и раны приемлет, поношения и заушения, и вся терпит мене ради осужденнаго, Избавитель мой и Бог, да спасет мир от прелести, яко Благоутробен.

Слава, и ныне, глас тойже:

Днесь неприкосновенный существом, прикосновен мне бывает, и страждет страсти, свобождаяй мя от страстей: свет подаваяй слепым, от беззаконных устен оплевается, и дает плещи за пленeнныя на раны. Сего Чистая Дева и Мати на Кресте зрящи, болезненно вещаше: увы Мне Чадо Мое, что сие сотворил eси? Красный добротою паче всех человек, бездыханный, беззрачный являешися, не имея вида, ниже доброты. Увы Мне Мой свете, не могу спяща зрети Тя, утробою уязвляюся, и лютое oружие сердце мое проходит: воспеваю Твоя страсти, покланяюся благоутробию твоему. Долготерпеливе Господи, слава Тебе.

Малая и Великая вечерняТолкования паремийУставное чтениеУтреняЛитургия