Неделя пред Рождеством Xристовым, святых отец


ГлавнаяПраздникиНеделя пред Рождеством Xристовым, святых отец

ВечерняУтреняЛитургия

Неделя пред Рождеством Xристовым, святых отец


В субботу вечера,

на Малей вечерни, на Господи воззвах, стихиры воскресны 3, повторяюще первую. Глас 4:

Стих: От стражи утренния до нощи, от стражи утренния да уповает Израиль на Господа.

Животворящему Твоему Кресту, непрестанно кланяющеся Христе Боже, тридневное Воскресение Твое славим: тем бо обновил еси истлевшее человеческое естество Всесильне, и иже на небеса восход обновил еси нам, яко един Благ, и Человеколюбец. [Дважды.]

Древа преслушания запрещение разрешил еси Спасе, на Древе крестнем волею пригвоздився, и во ад сошед Сильне, смертныя узы яко Бог растерзал еси. Темже кланяемся еже из мертвых Твоему Воскресению, радостию вопиюще: всесильне Господи, слава Тебе.

Врата адова сокрушил еси Господи, и Твоею смертию смертное царство разрушил еси: род же человеческий от истления свободил еси, живот и нетление миру даровав, и велию милость.

Слава, и ныне, Богородичен, догматик. Глас 4:

Без семене зачала еси и родила еси неизреченно, Низложившаго сильныя от престол, и Возносящаго смиренныя, и Воздвизающаго рог верных Своих, славящих Христов Крест и погребение, и славное Воскресение. Темже Тя Богородице, Ходатаицу толиких благ немолчными песньми ублажаем, яко молящуюся присно, еже спастися душам нашим.

Таже, Свете тихий: Посем прокимен: Господь воцарися: трижды. Стих: Облечеся Господь в силу, и препоясася. Таже, Сподоби Господи, в вечер сей: иерей же ектении не глаголет, но поем.

На стиховне стихиру воскресну, глас 4:

Господи возшед на Крест, прадеднюю нашу клятву потребил еси, и сошед во ад, вечныя узники свободил еси, нетление даруя человеческому роду: сего ради поюще славим животворящее и спасительное Твое востание.

Таже стихиры подобны Пресвятыя Богородицы.
Подобен: З
ванный свыше:

Стих: Помяну имя Твое во всяком роде и роде.

Из Безначальна Отца Сын безлетно, низхождения ради и спасения человеков, Бог Человек бысть, да подаст первозданному ныне рай: тогда и все естество избавится от прелести змиевы, и образ падший спасет, яко благопременитель: отнюдуже Матерь содела Невестородицу Чисту яко нескверну, Юже яко анкиру вси, и пристанище ублажаем.

Стих: Слыши Дщи и виждь, и приклони ухо Твое.

Воплощенна Создателя всех, имела еси во утробе Твоей Богоблаженная, вообразившаго Человека, прежде падшаго преступлением змииным: Бога бо родила еси плотию несказанно нам, и из тления свободила еси естество все обетшавшее, Рождеством Твоим. Темже поем и славим Твою благодать Дево Безневестная, молитися не престай, спастися душам нашим.

Стих: Лицу Твоему помолятся богатии людстии.

Да Твоея всем множество милости и благости открыеши нам неопределимую пучину, грехи рабов Твоих вся заглади: имаши бо Всенепорочная, яко Мати сущи Божия, власть создания, и водиши вся, яко хощеши, силою Твоею: ибо благодать Духа Святаго яве всельшаяся в Тя, содействует Ти во всем присно Всеблаженнейшая.

Слава, и ныне: Иже со Отцем и Духом славословимый Сын, в вышних от серафимов первосозданнаго паки обновити хотя, всего Себе истощи неизреченно во утробе Твоей, Богородице Всепетая: и из Тебе возсиявый, просвети всего мира Божеством, избавивый от идолонеистовства, и Собою обоживый, на небеса возведе человечество, Христос Бог и Спас душ наших.

Таже, Ныне отпущаеши: Трисвятое. Тропарь: Светлую Воскресения проповедь: Богородичен: Еже от века утаеное: ектениа и отпуст.

На Велицей вечерни

На Господи воззвах стихиры воскресны 3, глас 4.

Стих: Изведи из темницы душу мою, исповедатися имени Твоему.

Животворящему Твоему Кресту, непрестанно кланяющеся Христе Боже, тридневное Воскресение Твое славим: тем бо обновил еси истлевшее человеческое естество Всесильне, и иже на небеса восход обновил еси нам, яко един Благ, и Человеколюбец.

Стих: Мене ждут праведницы, дондеже воздаси мне.

Древа преслушания запрещение разрешил еси Спасе, на Древе крестнем волею пригвоздився, и во ад сошед Сильне, смертныя узы яко Бог растерзал еси. Темже кланяемся еже из мертвых Твоему Воскресению, радостию вопиюще: всесильне Господи, слава Тебе.

Стих: Из глубины воззвах к Тебе Господи, Господи, услыши глас мой.

Врата адова сокрушил еси Господи, и Твоею смертию смертное царство разрушил еси: род же человеческий от истления свободил еси, живот и нетление миру даровав, и велию милость.

И анатолиев 1, глас тойже:

Стих: Да будут уши Твои внемлюще гласу моления моего.

Приидите воспоим людие, Спасово тридневное востание, имже избавихомся адовых нерешимых уз: и нетление и жизнь вси восприяхом зовуще: распныйся, и погребыйся, и воскресый, спаси ны Воскресением Твоим едине Человеколюбче.

И предпразднства 3, глас 6.
Подобен: В
сю отложивше:

Стих: Аще беззакония назриши Господи, Господи, кто постоит? Яко у Тебе очищение есть.

Незаходимое Солнце из девственных ложесн возсияти идет, просветити всю подсолнечную, чистыми очесы и чистыми деяньми, срести Сего потщимся и подъяти ныне уготовимся Духом, грядущаго во Своя, странным рождеством якоже благоволи: яко да устраншияся ны едемскаго жития, возведет яко благоутробен, в Вифлееме раждается.

Стих: Имене ради Твоего потерпех Тя Господи, потерпе душа моя в слово Твое, упова душа моя на Господа.

На плещах носимый херувимских Бог Слово, плоти по Ипостаси соединився, во всенепорочное чрево вселися, и бысть Человек: и на землю грядет, от Иудова племене родитися. Вертеп свят Всецарю благоукрасися, яко величайшая палата: ясли же яко престол огнезрачен: в нихже яко Младенца, Дева Мариа полагает, во обновление создания, Неопределеннаго.

Стих: От стражи утренния до нощи, от стражи утренния, да уповает Израиль на Господа.

В безсловесных яслех Тя полагает Дева, Божие Слово безначальное, начало приемшее паче ума: мое бо разрешити безсловесие грядеши, еже подъях завистию змииною: пеленами же повитися, яко да расторгнеши рубы, и пленицы прегрешений моих, едине Блаже и Человеколюбче. Темже Тя славлю, пою и покланяюся прерадостно во плоти пришествию Твоему, имже свободихся.

И отцев 3, глас и подобен тойже.

Стих: Яко у Господа милость, и многое у Него избавление: и Той избавит Израиля от всех беззаконий его.

Явися мира концем праотцев память, света истинно исполнена, и зарями благодати сияющи, Христос бо Солнце светлое, свыше просияв издалеча, звезд собор ведет, с Ним возсиявший: и рождество Богочеловечное является внутрь Вифлеема быти. Вси убо верою Сего рождество, благочестно плещуще ликуим, хвалу предепразднственную.

Стих: Хвалите Господа вси языцы, похвалите Его вси людие.

Славою украшаются Божественнаго причастия, Адам радуяся днесь, яко основание и утверждение праотцев мудрых: совзыграет же Авель, и Енох веселится, и ликует Сиф, и Ное купно: с патриархи же поет Авраам всехвальный: и рождение без Отца ныне Мелхиседек видит свыше. Темже божественную память Христовых праотцев и мы совершающе молим, спастися душам нашим.

Стих: Яко утвердися милость Его на нас, и истина Господня пребывает во век.

Облиста весело иже в пещи детей богомудрых собор, и Христово рождество проповедует на земли: яко бо честная роса низшед Господь, Рождшую спасает неопальну, соблюдает непорочну, и обогащает Божественными даровании. Темже и богоприятный радуется Даниил веселяся: камень бо из горы несечен провидя яве, со дерзновением молится ныне о душах наших.

Слава, отцев, глас 6:

Даниил муж желаний, камень без руки отсечен видев Тя, Господи, Младенца без семене рожденна, пронарече Тя из Девы воплощенна Слова, непременнаго Бога, и Спаса душ наших.

И ныне, предпразднства, глас тойже.

[Византиево:] Вертепе благоукрасися, Агница бо грядет, чревоносящи Христа: ясли же подымите, словом разрешившаго от безсловеснаго деяния нас земнородных. Пастырие свиряюще, свидетельствуйте чудеси страшному: и волсви от Персиды, злато и ливан и смирну, Царю принесите: яко явися Господь из Девы Матере. Емуже и приникши рабски Мати поклонися, и привещаше к держимому на объятиих Ея: како всеялся еси Мне? или како прозябл еси во Мне, избавителю мой и Боже?

Вход, прокимен дне, и чтения 3 отцев.

Бытия чтение. [Глава 14.]

Слышав Аврам, яко пленен бысть Лот братанич его, сочте своих си домочадец, триста и осмьнадесять, и погна во след их даже до Дана. И нападе на ня нощию сам, и отроцы его с ним: и порази их, и гони их до Ховала, еже есть ошуюю Дамаска. И возврати всякаго коня Содомскаго, и Лота братанича своего возврати, и вся имения его, и жены и люди. Изыде же царь Содомский в сретение ему, повнегда вратитися ему от сеча Ходоллогоморскаго, и с царьми иже с ним, во удоль Савин: сие же бяше поле царево. И Мелхиседек царь Салимский изнесе хлебы и вино: бяше же священник Бога Вышняго. И благослови Аврама, и рече: благословен Аврам Богом Вышним, Иже созда небо и землю: и благословен Бог Вышний, Иже предаде враги твоя под руки тебе.

Втораго закона чтение. [Глава 1.]

Во днех онех, рече Моисей к сыном Израилевым: видите, предах пред лицем вашим землю: вшедше наследуйте землю, юже клятся Господь отцем вашим, Аврааму и Исааку и Иакову дати им, и семени их по них. И рекох к вам во время оно, глаголя: не возмогу един водити вас. Господь Бог наш умножил вы есть, и се есте днесь яко звезды небесныя множеством. Господь Бог отец наших да приложит вам, яко да будете тысящами сугубо, и да благословит вас, якоже глагола вам. И взях от вас мужи мудры, и сведомы, и смыслены, и поставих их владети над вами тысященачальники, и стоначальники, и пятдесятоначальники, и десятоначальники, и писмовводители судиям вашим. И заповедах судиям вашим во время оно, глаголя: разслушайте посреде братий ваших, и судите праведно посреде мужа, и посреде брата его, и посреде пришельца его. Да не познаете лица в суде, малому и великому судиши, и не устыдишися лица человеческа, яко суд Божий есть.

Втораго закона чтение. [Глава 10.]

Во днех онех рече Моисей к сыном Израилевым: Се Господа Бога твоего небо, и небо небесе, земля и вся елика суть на ней. Обаче отцы ваша произволи Господь любити я: и избра семя их по них вас паче всех язык, в день сей. И обрежите жестосердие ваше, и выя ваша не ожесточите ктому. Ибо Господь Бог наш, сей Бог богов, и Господь господей: Бог великий, и крепкий, и страшный, Иже не дивится лицу, ниже вземлет дар. Творяй суд пришельцу, и сироте и вдове, и любит пришельца, дати ему хлеб и ризу. И возлюбите пришельца, пришельцы бо бесте в земли Египетстей. Господа Бога твоего да убоишися, и Тому единому послужиши, и к Нему прилепишися, и именем Его кленешися. Той хвала твоя, и Той Бог твой, Иже сотвори тебе великая и славная сия, яже видесте очи твои.

На литии: Стихиры предпразднства на ряду, коего дне Неделя сия поется, стиховныя:

Глас 2.
Подобен: Д
оме Евфрафов:

Грядет Христос лукаваго сокрушити, сущия во тьме просветити и разрешити связанныя, предусрящим Того.

Ликуй, Сионе, вертепе, благоукрасися, Вифлееме, готовися: се бо Дева родити Христа грядет.

Воспойте, отечествия языков, хвалу и славу, волсви с дары, пастырие, свиряюще, усердно потщитеся.

И отцев, глас 1:

Лучами облиставшеся богоглаголания, великоименитии пророцы, присно ублажаются, и речения Духа плодоносяще, неизреченное Рождество Христа Бога всем проповедаша, законно же кончину прияша, поживше жизнь пречудную.

Слава, глас 3.

[Германово:] Праотцев собор, празднолюбцы приидите, псаломски да восхвалим: Адама праотца, Еноха, Ноа, Мелхиседека, Авраама, Исаака и Иакова: по законе Моисеа, и Аарона, и Иисуса, Самуила и Давида: с нимиже Исаию, Иеремию, Иезекииля, и Даниила, дванадесять, вкупе Илию, Елиссеа, и всех: Захарию, и Крестителя, и проповедавшия Христа, Жизнь и Воскресение рода нашего.

И ныне, предпразднства, глас тойже:

Благоукрасися Вифлееме, отверзеся бо Едем: готовися Евфрафо, обновляется бо Адам, и Ева с ним: клятва бо разорися, спасение миру процвете, и души праведных украшаются: яко дар дароносия, вместо мира пение приносяще, спасение душевное, и нетление приемлюще. Се бо в яслех возлежай, предповелевает пение духовное совершати, вопиющим непрестанно: Господи, слава Тебе.

На стиховне стихиры воскресны, глас 4.

Господи, возшед на Крест, прадеднюю нашу клятву потребил еси, и сошед во ад, вечныя узники свободил еси, нетление даруя человеческому роду: сего ради поюще славим животворящее и спасительное Твое востание.

Ины стихиры по алфавиту.

Стих: Господь воцарися, в лепоту облечеся.

Повешен на Древе едине Сильне, всю тварь поколебал еси: положен же во гробе, живущия во гробех воскресил еси, нетление и жизнь даруя человеческому роду. Темже поюще славим тридневное Твое востание.

Стих: Ибо утверди вселенную, яже не подвижится.

Людие беззаконнии Христе, Тебе предавше Пилату, распяти осудиша, неблагодарни о благодетели явившеся. Но волею претерпел еси погребение: самовластно воскресл еси тридневно яко Бог, даруя нам безконечный живот, и велию милость.

Стих: Дому Твоему подобает святыня Господи, в долготу дний.

Со слезами жены дошедша гроба, Тебе искаху, не обретша же, рыдающа с плачем вопиюща глаголаху: увы нам, Спасе наш Царю всех, како украден был еси? кое же место держит живоносное тело Твое? Ангел же к ним отвещаваше, не плачите, глаголет, но шедша проповедите, яко воскресе Господь, подая нам радость, яко един Благоутробен.

Слава, глас 2. Самогласен:

[Киприаново:] Радуйтеся пророцы честнии, иже закон Господень добре учинивше, и верою явльшеся непобедимии столпи, и непреклоннии: вы бо и ходатаи явистеся Новаго Завета Христова, и преставльшеся к небеси, Того молите умирити мир и спасти души наша.

И ныне, предпразднства, глас тойже.

[Киприаново:] Се время приближися спасения нашего, готовися вертепе, Дева приближается родити: Вифлееме земле Иудова, красуйся и веселися, яко из тебе возсия Господь наш, услышите горы и холми, и окрестныя страны Иудейския, яко грядет Христос: да спасет егоже созда человека, яко Человеколюбец.

На благословении хлебов, тропарь:

Богородице Дево радуйся: [Дважды.]

Тропарь отцев, глас 2:

Велия веры исправления, во источнице пламене яко на воде упокоения, святии трие отроцы радовахуся: и пророк Даниил львом пастырь яко овцам являшеся. Тех молитвами, Христе Боже, спаси души наша. [Единожды.]

Буди имя Господне: трижды, и чтение в толкованиих апостольских.

ВечерняУтреняЛитургия