Неделя Ваий: Утреня
   

Неделя Ваий


ГлавнаяТриодьНеделя Ваий

ВечерняУтреняЛитургия

Неделя Ваий. Вход Господень в Иерусалим


В Неделю цветоносия.

На Утрени, на Бог Господь, тропаря оба: Общее воскресение: дважды. Слава, и ныне: Спогребшеся Тебе крещением:

По 1-м стихословии седален, глас 4.
Подобен: У
дивися Иосиф:

С ветвьми умно очищени душами, якоже дети Христа восхвалим верно, велегласно зовуще Владыце: благословен еси Спасе в мир пришедый, спасти Адама от древния клятвы, духовно быв Человеколюбче Новый Адам, якоже благоволил еси: вся Слове к полезному устроивый, слава Тебе.

Слава, и ныне, иный седален, глас 4.
Подобен: Я
вился еси:

Четверодневна Лазаря от гроба возставивый Господи, вся научил еси вопити с ваием и ветвьми Тебе: благословен еси Грядый.

И чтение во Евангелии толковом Иоанна Златоустаго.

По 2-м стихословии седален, глас 4.
Подобен: У
дивися:

Над другом Твоим Христе слезы точиши тайно, и воздвизаеши из мертвых Лазаря лежаща мертва, в немже сострадание показал еси человеколюбно: уведевше же Твое пришествие Иисусе, множество младенец изыдоша днесь, в руках ваиа держаще, осанна Тебе взывающе: благословен еси, во еже мир спасти Пришедый.

Слава, и ныне, иный седален, глас 1.
Подобен: К
амени запечатану:

Восхвалите согласно людие и языцы: Царь бо ангельский взыде ныне на жребя, и грядет хотяй на Кресте поразити враги, яко силен. Сего ради и дети с ваием взывают песнь: слава Тебе пришедшему Победителю: слава Тебе Спасу Христу: слава Тебе благословенному, единому Богу нашему.

И чтение тогоже слова.

Таже полиелей.
И по полиелеи седален, глас 8.
Подобен: П
овеленное:

На престоле херувимсте, и на жребяти возсед нас ради, и к страсти вольней достиг, днесь слышит детей возглашающих, осанна, народов вопиющих: Сыне Давидов, ускори спасти, ихже создал еси, благословенне Иисусе: на сие бо пришел еси, да разумеем славу Твою.

Слава, и ныне, паки тойже.

И чтение творим о празднице, Слово кир Андреа Критскаго.

Таже, степенна, первый антифон 4-го гласа.

Прокимен, глас 4: Из уст младенец и ссущих совершил еси хвалу. Стих: Господи Господь наш, яко чудно имя Твое по всей земли. Всякое дыхание:

Евангелие от Матфеа, зачало 83. [Мф. 21, 1 – 11, 15 – 17]

И егда приближишася во Иерусалим и приидоша в Виффагию к горе Елеонстей, тогда Иисус посла два ученика,

И когда приблизились к Иерусалиму и пришли в Виффагию к горе Елеонской, тогда Иисус послал двух учеников,

Глаголя има: идита в весь, яже прямо вама: и абие обрящета oсля привязано, и жребя с ним: отрешивша приведита Ми:

Сказав им: пойдите в селение, которое прямо перед вами; и тотчас найдете ослицу привязанную и молодого осла с нею; отвязав, приведите ко Мне;

И аще вама кто речет что, речета, яко Господь ею требует: абие же послет я.

И если кто скажет вам что-нибудь, отвечайте, что они надобны Господу; и тотчас пошлет их.

Сие же все бысть, да сбудется реченное пророком, глаголющим:

Всё же сие было, да сбудется реченное через пророка, который говорит:

Рцыте дщери Сионове: се, Царь твой грядет тебе кроток, и всед на oсля и жребя, сына подъяремнича.

Скажите дщери Сионовой: се, Царь твой грядет к тебе кроткий, сидя на ослице и молодом осле, сыне подъяремной.

Шедша же ученика и сотворша, якоже повеле има Иисус,

Ученики пошли и поступили так, как повелел им Иисус:

Приведоста oсля и жребя: и возложиша верху ею ризы своя, и вседе верху их.

Привели ослицу и молодого осла и положили на них одежды свои, и Он сел поверх их.

Множайшии же народи постилаху ризы своя по пути: друзии же резаху ветви от древ и постилаху по пути.

Множество же народа постилали свои одежды по дороге, а другие резали ветви с дерев и постилали по дороге;

Народи же предходящии (Ему) и вследствующии зваху, глаголюще: осанна Сыну Давидову: благословен Грядый во имя Господне: осанна в вышних.

Народ же, предшествовавший и сопровождавший, восклицал: осанна Сыну Давидову! благословен Грядущий во имя Господне! осанна в вышних!

И вшедшу Ему во Иерусалим, потрясеся весь град, глаголя: кто есть Сей?

И когда вошел Он в Иерусалим, весь город пришел в движение и говорил: кто Сей?

Народи же глаголаху: Сей есть Иисус Пророк, иже от Назарета Галилейска.

Народ же говорил: Сей есть Иисус, Пророк из Назарета Галилейского.

Видевше же архиерее и книжницы чудеса, яже сотвори, и oтроки зовуща в церкви и глаголюща: осанна Сыну Давидову, негодоваша

Видев же первосвященники и книжники чудеса, которые Он сотворил, и детей, восклицающих в храме и говорящих: осанна Сыну Давидову! – вознегодовали

И реша Ему: слышиши ли, что сии глаголют? Иисус же рече им: ей: несте ли чли николиже, яко из уст младенец и ссущих совершил еси хвалу?

И сказали Ему: слышишь ли, что они говорят? Иисус же говорит им: да! разве вы никогда не читали: из уст младенцев и грудных детей Ты устроил хвалу?

И оставль их, изыде вон из града в Вифанию и водворися ту.

И, оставив их, вышел вон из города в Вифанию и провел там ночь.

Воскресение Христово: не глаголем. Но абие псалом 50.

Таже иерей взем кадило, кадит крестообразно, глаголя молитву на благословение ваиа.

Диакон: Господу помолимся.

Мы же: Господи помилуй.

Господи Боже наш, седяй на херувимех, возставивый силу Твоего Сына, Господа нашего Иисуса Христа, да спасет мир Крестом, и погребением, и воскресением Своим: Егоже и ныне пришедша во Иерусалим на вольную страсть, людие седящии во тьме, и сени смертней, приемше воскресения знамения, ветви древес, и ваиа финик, воскресение знаменующе сретоша. Сам Владыко и нас по подражанию онех, в предпразднственный сей день, ваиа и ветви древес в руках носящих соблюди и сохрани. Да якоже онии народи и дети осанна Тебе приношаху, и мы такожде в песнех и пениих духовных, животворящаго и тридневнаго Воскресения достигнем, в томже Христе Иисусе Господе нашем: с Нимже благословен еси, с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков, аминь.

Егда же целуют братия Евангелие, раздавает игумен ваиа.

Слава, глас 2: Днесь Христос входит во град Вифанию, на жребяти седяй, безсловесие разрешая язык злейшее, древле свирепеющее.

И ныне, паки тойже.

Таже, Помилуй мя Боже:

Стихира, глас 6: Днесь благодать Святаго Духа нас собра: Посем молитва: Спаси Боже люди: Господи помилуй, 12.

И по возгласе, канон: ирмосы по дважды, тропари на 12. Катавасиа, ирмос, оба лика: Творение господина Космы, егоже краегранесие: Осанна Христос евлогименос Феос. Глас 4.

Песнь 1.

{Ω} Ирмос: Явишася источницы бездны влаги непричастны, и окрышася моря волнующася основания бурею: манием бо запретил еси ему, изрядныя же люди спасл еси. Поющия победную песнь Тебе Господи.

{Σ} Из уст младенец незлобивых, и ссущих, хвалу Твоих раб совершил еси, разрушити супостата, и отмстити страстию Креста, падение древняго Адама, древом же воскресити сего, поюща победную песнь Тебе Господи.

{Α} Хваление Церковь преподобных, живущему в Сионе, Тебе Христе приносит: о Тебе же Израиль творце своем радуется, и горы языцы противообразнии каменосердечнии, от лица Твоего возвеселишася, поюще победную песнь Тебе Господи.

Катавасиа: Явишася источницы:

Песнь 3.

{Ν} Ирмос: Точащий краесекомый повелением Твоим, твердый ссаша камень Израильтестии людие. Камень же Ты еси Христе и жизнь, на немже утвердися Церковь зовущая: осанна благословен еси Грядый.

{Ν} Мертвеца четверодневна повелением Твоим, из мертвых с трепетом ад испусти Лазаря. Воскресение бо Ты Христе и жизнь, в немже утвердися Церковь зовущи: осанна благословен еси Грядый.

{Α} Воспойте людие боголепно в Сионе, и молитву воздадите Христу во Иерусалиме, Сам грядет во славе со областию: в Немже утвердися Церковь зовущи: осанна благословен еси Грядый.

Ипакои, глас 6:

С ветвьми воспевше прежде, с древесы последи яша Христа Бога, неблагодарнии иудее. Мы же верою непреложною присно почитающе яко благодетеля, выну вопием Ему: благословен еси грядый Адама воззвати.

И чтение праздника.

Песнь 4.

{Χ} Ирмос: Христос грядый явственно Бог наш, приидет и не закоснит, от горы приосененныя чащи, Отроковицы раждающия Неискусомужныя, пророк древле глаголет. Тем вси вопием: слава силе Твоей Господи.

{Ρ} Да точат веселие крепкое мастительное, горы, и вси холми, и древа дубравная да взыграют: Христа хвалите языцы, и Тому вси людие радующеся возопийте: слава силе Твоей Господи.

{Ι} Крепостию царствуяй веки Господь, облечен приидет, Сего красоты же и славы, несравненно есть благолепие в Сионе. Темже вси вопием: слава силе Твоей Господи.

{Σ} Пядию измеривый небо, дланию же землю, Господь прииде, Сион бо избра, в немже жити и царствовати изволи, и возлюби люди верно вопиющия: слава силе Твоей Господи.

Песнь 5.

{Τ} Ирмос: На гору Сион взыди благовествуяй, и Иерусалиму проповедуяй, в крепости вознести глас: преславная глаголашася о тебе граде Божий. Мир на Израиля, и спасение языком.

{Ο} В вышних седяй на херувимех Бог, и призираяй на смиренныя, Той грядет во славе со областию, и исполнятся всяческая Божественныя хвалы Его. Мир на Израиля, и спасение языком.

{Σ} Сионе Божий, горо святая, и Иерусалиме, окрест очи твои возведи, и виждь собранная чада твоя в тебе: се бо приидоша издалеча, поклонитися Царю твоему. Мир на Израиля, и спасение языком.

Песнь 6.

{Ε} Ирмос: Возопиша с веселием праведных дуси: ныне миру Завет Новый завещается, и кроплением да обновятся людие, Божия крове.

{Υ} Приими Израилю Божие царство, и пребываяй во тьме, свет да узрит великий, и кроплением да обновятся людие, Божественныя крове.

{Λ} Разрешены своя юзники Сионе испусти, и от рова неведения безводна изведи, и кроплением да обновятся людие, Божественныя крове.

Кондак, самогласен, глас 6:

На престоле на небеси, на жребяти на земли носимый Христе Боже, ангелов хваление, и детей воспевание приял еси зовущих Ти: благословен еси грядый Адама воззвати.

Икос: Понеже ада связал еси Безсмертне, и смерть умертвил еси, и мир воскресил еси, с ваиами младенцы восхваляху Тя Христе, яко победителя, зовуще Ти днесь: осанна Сыну Давидову. Не ктому бо, рече, заклани будут младенцы, за Младенца Мариина: но за вся младенцы и старцы, Един распинаешися. Не ктому на нас вместится меч: Твоя бо ребра прободутся копием. Темже радующеся глаголем: благословен грядый Адама воззвати.

Синаксарий. Стихи:

На жребя всед словом прострый небо:

Человеки взыскуяй, разрешити безсловесия.

В сий день, славный и пресветлый праздник ваий празднуем, вины ради сицевыя: по востании Лазареве из мертвых, мнози видевше бывшее, вероваху во Христа и убо утверждается суд иудейскою сонмицею, Христа же, и самаго убити Лазаря. Бегает убо Иисус место злобе дая, иудеи же в праздник Пасхи убити Его поучение положиша. И времени бегства дану бывшу долгу, прежде шести дней Пасхи, глаголет, прииде Иисус во Вифанию, идеже бе Лазарь умерый: и тамо обеду бывшу, ядяше с ним и Лазарь: сестра же его Мариа на Христове нозе миро изливаше. И наутрие посылает ученики Своя привести ослицу и жребя. И имеяй престол небо, всед на жребя, входит во Иерусалим: дети же еврейския и сами подстилаху Ему ризы своя и ветви фиников, овыя убо режуще, другия же и в руках носяще, вопияху Ему предсылающе: осанна Сыну Давидову, благословен грядый во имя Господне, Царь Израилев. Сие же бысть, онех языки подвигшу Всесвятому Духу, в славу и благохваление Христово. Являху же Христову на смерть победу ваиами, сиесть, ветвьми: ваиа бо у евреов ветвь мягкая глаголется. Обычай бо бяше, яко победителе подвигов, или браний некиих, ветвьми древес присноцветущих, в победных провождениих почитаеми, и обводими бяху. Гадательственно же знаменоваше жребец, сущия ны от язык люди, на немже всед Христос, и препочив, одолетель и победитель, Царь же всея земли наречеся. О сем празднице и пророк глаголаше Захария [гл. 9, ст. 9]: Радуйся зело дщи Сионова, се Царь твой грядет тебе кроток, и всед на подъяремника и жребца осля сына подъяремнича. И Давид паки о детех: из уст младенец и ссущих совершил еси хвалу. Но входящу, рече, Христу потрясеся весь Иерусалим: и во отмщение народи от архиереи поощрени бывше, смотряху Его убити: Той же таяшеся крыяся, и являяся, притчами глаголаше им. Неизреченным Твоим милосердием Христе Боже наш, победители ны безсловесных страстей сотвори, и Твою светлую на смерть победу: ясное же и живоносное Воскресение видети сподоби, и помилуй нас ныне и присно, и во веки веков, аминь.

Песнь 7.

{Ο} Ирмос: Спасый во огни Авраамския Твоя отроки, и халдеи убив, яже правда праведно уловляше, препетый Господи Боже отец наших, благословен еси.

{Γ} Покланяющеся людие, и со ученики радующеся, ваием, осанна Сыну Давидову зовяху: препетый Господи Боже отец, благословен еси.

{Η} Неискусозлобное множество, еще младенствующее естество, Боголепно Тя Царю Израильтеский и ангельский воспет: препетый Господи Боже отец, благословен еси.

{Μ} С ваием Тя Христе, ветвьми похваляху множества, благословен пришедый Царь веков. Вопияху же препетый Господи Боже отец, благословен еси.

Песнь 8.

{Ε} Ирмос: Веселися Иерусалиме, торжествуйте любящии Сиона: Царствуяй бо во веки Господь сил прииде, да благоговеет вся земля от лица Его, и да вопиет: благословите вся дела Господня Господа.

{Ν} На жребя младо всед Царь твой Сионе, предста Христос: безсловесную бо идольскую прелесть разрушити, и неудержанное стремление уставити всех язык прииде, во еже пети: вся дела пойте Господа.

{Ο} Бог твой, радуйся Сионе зело, воцарися во веки Христос. Сей, якоже писано есть, кроткий и спасаяй, праведный Избавитель наш, прииде на жребяти, конское свирепство убити врагов, не вопиющих: благословите вся дела Господня Господа.

{Σ} Оскудевает Божественных ограждений, законопреступное сонмище непокоривых, понеже дом молитвы Божия, вертеп сотвориша разбойническ, от сердца Избавителя отринувше, Емуже вопием: благословите вся дела Господня Господа.

Честнейшую не поем.

Песнь 9.

{Θ} Ирмос: Бог Господь, и явися нам, составите праздник, и веселящеся приидите, возвеличим Христа, с ваиами и ветвьми, песньми зовуще: благословен грядый во имя Господа Спаса нашего.

{Ε} Языцы вскую шатаетеся? писменницы, и священницы, почто тщетным поучистеся? кто Сей, рекше, Емуже дети с ваием и ветвьми, песньми зовут: благословен грядый во имя Господа Спаса нашего.

{Ο} Сей Бог наш, Емуже никтоже подобен, праведный всяк путь изобрет, даде возлюбленному Израилю. По сих же с человеки поживе явлься: благословен грядый во имя Господа Спаса нашего.

{Σ} Соблазны стези, что близ вас положисте непокоривии? Ноги ваша скоры кровь излияти Владычню: но воскреснет всяко спасти зовущия: благословен грядый во имя Господа Спаса нашего.

Светильна же не глаголем, но абие: Свят Господь Бог наш. Трижды, на глас 4.

На хвалитех поставим стихов 6, и поем стихиры самогласны 4, повторяюще два.

Глас 4:

Множество народа Господи, постилаху по пути ризы своя: друзии же резаху ветви от древес, и ношаху. Предыдущии же и последующии, зовяху глаголюще: осанна Сыну Давидову, благословен еси пришедый, и паки грядый во имя Господне. [Дважды.]

Хотящу Тебе внити во святый град Господи, ветви садов людие ношаху, Тебе поюще всех Владыку: и зряще Тя на жребяти седяща, якоже на херувимех зряху. Сего ради сице вопияху: осанна в вышних, благословен еси пришедый, и паки грядый во имя Господне. [Дважды.]

Изыдите языцы, изыдите и людие, и видите днесь Царя Небеснаго, яко на престоле высоце, на жребяти худе во Иерусалим входяща. Роде иудейский неверный и прелюбодейный, прииди и виждь, Егоже виде Исаиа во плоти нас ради приити имуща, како уневещает Себе, яко целомудренный новый Сион, и отлагает осужденную сонмицу: яко в нетленном же браце и нескверном, несквернии стекошася благохваляще, неискусозлобнии дети. С нимиже и мы поюще возопием песнь ангельскую: осанна в вышних, Имущему велию милость.

Общее воскресение, прежде вольныя страсти Твоея, во уверение всех предпоказавый Христе Боже, Лазаря убо в Вифании, державною силою Твоею, четверодневна мертва воскресил еси: слепцем же еже видети яко Светодавец даровал еси Спасе, и во святый град со ученики Твоими вшел еси, седя на жребяти осли, пророческая исполняяй проповедания, якоже на херувимех носимый, и дети еврейстии с ветвьми и ваиами предсретаху Тя. Темже и мы ветви масличныя носяще и ваиа, благодарственно Тебе вопием: осанна в вышних, благословен грядый во имя Господне.

Слава, и ныне, глас 6:

Прежде шести дней Пасхи, прииде Иисус в Вифанию, и приступиша к Нему ученицы Его, глаголюще Ему: Господи, где хощеши уготоваем Ти ясти Пасху? Он же посла их, идите в преднюю весь, и обрящете человека скудель воды носяща, последуйте ему, и дому владыце рцыте: Учитель глаголет, у тебе сотворю Пасху со ученики Моими.

Славословие великое. И тропарь: Общее воскресение: Таже ектении, и час первый, и оглашение, и обычный отпуст, и литиа вне монастыря.

ВечерняУтреняЛитургия