Ап. и ев. Иоанн Богослов и свт. Тихон Московский

Месяца септемвриа в 26 день

Преставление святаго апостола и евангелиста Иоанна Богослова и прославление святителя Тихона, Патриарха Московскаго и всея Руси

На Малей вечерни, на Господи воззвах, стихиры апостола, глас 2.

Подобен: Егда от древа:

Стих: Яко утвердися милость Его на нас, и истина Господня пребывает во век.

Приидите премудрости глубину и православных догматов списателя, вернии, песньми божественными днесь венчаим Иоанна славнаго и возлюбленнаго: сей бо возгреме, еже в начале бе Слово. Отонудуже громогласен показася, яко благовестие миру просияв, многомудренне приснопамятный.

Стих: Хвалите Господа вси языцы, похвалите Его вси людие.

Воистинну ты явился еси истинен друг, наперсник велик Учителю Христу: на перси бо возлег, отонудуже почерпл еси премудрости догматы, имиже обогащаеши окрест всю землю, яко богоглагольник Божий. Темже и содержащи сия, красная Христова Церковь ныне радующися веселится.

Стих: Яко у Господа милость, и многое у Него избавление, и Той избавит Израиля от всех беззаконий его.

Радуйся Богослове истинно, радуйся, Матере Господни сыне вселюбезне, ты бо предстоя при Кресте Христове божественный слышал еси глас Владыки: се ныне Мати твоя, к тебе возопившаго. Отонудуже достойно тя вси, яко апостола Христова великаго и возлюбленнаго, ублажаем.

Глас тойже. Самогласен:

Стих: От стражи утренния до нощи, от стражи утренния, да уповает Израиль на Господа.

Апостолов верх, богословия трубу, духовнаго воеводу, вселенную Богу покорившаго, приидите, вернии, ублажим Иоанна приснопамятнаго, от земли преселяющагося, и земли не отступающаго: но живуща, и ждуща страшное Владыки второе пришествие. Еже неосужденно срести нам испроси любимиче, таинниче, Христов наперсниче, любовию совершающим память твою.

Слава, святителя, глас 8:

Путь девства, нищеты, своея воли отсечения избрал еси, блаженне, иноческое пострижение приим, в немже именем Тихон наречен бе, да путем благочестия святителя Задонскаго шествуеши.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Како Тя ублажим Богородице? Како же воспоим Преблагословенная, непостижимое таинство рождения Твоего? Веков бо Творец, и нашего Содетель естества, Свой образ ущедрив, низведе Самаго Себе во истощание неизследимое, сый в невещественных недрех Отчих, во утробе Твоей Чистая вселися, и плоть непреложно бысть, от Тебе Неискусобрачная, пребыв убо, еже бе естеством Бог. Темже Ему покланяемся Богу совершенну, и Человеку совершенну, Тому во обоем зраце: ибо обое естество в Нем есть воистинну: сугуба же вся проповедуем естественная Его свойства, по сугубому существу, два почитающе действа и хотения. Единосущен бо сый Богу и Отцу, самовластно хощет и действует яко Бог: единосущен же сый и нам, самовластно хощет, и действует яко Человек. Того моли Чистая Всеблаженная, спастися душам нашим.

На стиховне стихиры апостола, глас 1.

Подобен: Всехвальнии мученицы:

Богослове славне, твоими божественными учении, и чудес явленьми, прелести отгнал еси мглу всю, и люди просветил еси к знанию истинныя веры: и ныне моли, даровати душам нашим мир, и велию милость.

Стих: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.

Иоанне всемудре, Христов любимиче присный, к плоти любве мя избавляя, Владыце всех, божественными твоими мольбами водружи. Детельми благочестия, и молися подати ми оставление прегрешений и велию милость.

Стих: Небеса поведают славу Божию, творение же руку Его возвещает твердь.

Боговидче всесвященне, страстей и бед избави, и от недуг и скорбей благохвалящия тя, и почитающия любовию, и верно притекающия, и к покрову твоему божественному приходящия: и умоли даровати душам нашим мир и велию милость.

Слава, святителя, глас 8:

Бог тя возвеличи, святителю отче Тихоне, первоиерарха Церкве Своея поставив, ты же, жребий служения сего яко волю благую Его восприим, в первосвятительстем подвизе твоем присно ревновал еси о славе Отца и Сына и Святаго Духа, Троицы Единосущныя и Нераздельныя.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

К Тебе, о Богомати, вси ныне слезно взываем: вонми предстательству святителя Тихона о нас и Сыну Твоему молитвы вознеси о спасении душ наших.

Тропарь апостола, глас 2:

Апостоле Христу Богу возлюбленне, ускори избавити люди безответныя: приемлет тя припадающа, Иже падша на перси приемый. Егоже моли, Богослове: и належащую мглу языков разгнати, прося нам мира и велия милости.

Слава, святителя, глас 1:

Апостольских преданий ревнителя и Христовы Церкве пастыря добраго, душу свою за овцы положившаго, жребием Божиим избраннаго Всероссийскаго Патриарха Тихона восхвалим и к нему с верою и упованием возопиим: предстательством святительским ко Господу Церковь Русскую в тишине соблюди, расточенная чада ея во едино стадо собери, отступившия от правыя веры к покаянию обрати, страну нашу от междоусобныя брани сохрани и мир Божий людем испроси.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Гавриилу вещавшу Тебе, Дево, радуйся, со страхом воплощашеся всех Владыка, в Тебе святем кивоте, якоже рече праведный Давид: явилася еси ширшая небес, поносивши Зиждителя Твоего. Слава всельшемуся в Тя: слава прошедшему из Тебе: слава свободившему нас Рождеством Твоим.

На Велицей вечерни,

стихологисуем Блажен муж, первый антифон.

На Господи воззвах, стихиры на 8. Стихиры апостола, глас 1.

Подобен: Небесных чинов:

Стих: Из глубины воззвах к Тебе Господи, Господи, услыши глас мой.

Стих: Да будут уши Твои, внемлюще гласу моления моего.

Зритель неизреченных откровений, и сказатель вышних Божиих таин, сын Зеведеев, написав нам Христово Евангелие, богословити Отца, и Сына, и Духа Святаго, научил есть. [Дважды.]

Стих: Аще беззакония назриши Господи, Господи, кто постоит? Яко у Тебе очищение есть.

Богодвижимая цевница небесных пений, тайнописец сый, богосказанная уста пение песней поет красно: устне бо движа, яко струны, якоже бряцало язык движа, молится спастися нам.

Стих: Имене ради Твоего, потерпех Тя Господи, потерпе душа моя в слово Твое, упова душа моя на Господа.

Громогласным твоим языком, извещая Божия мудрости сокровенное слово, Богу возлюбленне, зовеши присно, движа устнами часто: еже в начале бе Слово. И научаеши всякаго человека к знанию Бога.

Стихиры святителя, глас 6:

Стих: От стражи утренния до нощи, от стражи утренния, да уповает Израиль на Господа.

Земля Псковская прославися, яко в малем селении Клине от благочестиваго корене плод благокрасен прозябе, Василий, отроча благонравное, святителю Великому тезоименитое. В сем же имени велий, яко царственный, путь ему преднаречеся.

Стих: Яко у Господа милость, и многое у Него избавление, и Той избавит Израиля от всех беззаконий его.

Благочестивый иерей Иоанн, отец твой, святителю, откровения дивнаго сподобися, егда мати его почившая во сне ему явися и тя, еще ти отроку сущу, единаго от триех братий велика преднарече.

Стих: Хвалите Господа вси языцы, похвалите Его вси людие.

Измлада церковь Божию возлюбив и благочестия вожделев, святе, в духовнем вертограде во слове Божии, отеческих и благочестивых писаниих начат поучатися.

Стих: Яко утвердися милость Его на нас, и истина Господня пребывает во век.

Что убо сотворю, киим образом жития моего Тебе, Владыце и Богу, добре послужу, киими подвиги, Тебе содействующу, душу мою от грех очищу? в меру возраста пришед, слезно взывал еси ко Господу, блаженне Тихоне.

Слава, апостола, глас 2. Самогласен:

Сына громова, основание Божественных словес, начальника богословия, и проповедника первейшаго, истины догматов Божия мудрости, возлюбленнаго Иоанна и девственника, человеческий род по долгу благопохвалим: сей бо непрестанно в себе имея Божественное, еже в начале бе, рече, Слово, абие же ко Отцу неразлучное, и равное по сих Отча существа, показуя нам собою православие Святыя Троицы: Содетеля же суща со Отцем, и жизнь носяща, и Свет истинный, Тогожде показа нам. О чудесе ужаснаго, и вещи мудрительныя! яко полн сый любве, полн бысть и богословия, славою и честию и верою, основатель сый чистыя нашея веры, еяже ради получим вечная благая в день судный.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Прейде сень законная, благодати пришедши: якоже бо купина не сгараше опаляема, тако Дево родила еси, и Дева пребыла еси. Вместо столпа огненнаго, праведное возсия Солнце: вместо Моисеа, Христос, Спасение душ наших.

Вход. Прокимен дне.

Чтения апостола три и святителя три.

Соборнаго послания Иоаннова чтение.

Возлюбленнии, аще сердце наше не зазрит нам, дерзновение имамы к Богу. И егоже аще просим, приемлем от Него: яко заповеди Его соблюдаем, и угодная пред Ним творим. И сия есть заповедь Его, да веруем во имя Сына Его Иисуса Христа, и любим друг друга, якоже дал есть заповедь нам. И соблюдаяй заповеди Его, в Нем пребывает, и Той в нем: и о сем разумеем, яко пребывает в нас, от духа егоже дал есть нам. Возлюбленнии, не всякому духу веруйте, но искушайте духи, аще от Бога суть: яко мнози лжепророцы изыдоша в мир. О сем познавайте духа Божия, и духа лестча: всяк дух, иже исповедует Иисуса Христа во плоти пришедша, от Бога есть. И всяк дух, иже не исповедует Иисуса Христа во плоти пришедша, от Бога несть: и сей есть антихристов, егоже слышасте, яко грядет, и ныне в мире есть уже. Вы от Бога есте чадца, и победисте тех, яко болий есть Иже в вас, нежели иже в мире. Они от мира суть, сего ради от мира глаголют, и мир тех послушает. Мы от Бога есмы: иже знает Бога, послушает нас: и иже несть от Бога, не послушает нас.

Соборнаго послания Иоаннова чтение.

Возлюбленнии, аще сице возлюбил есть нас Бог, и мы должни есмы друг друга любити. Бога никтоже нигдеже виде. Аще друг друга любим, Бог в нас пребывает, и любы Его совершенна есть в нас. О сем разумеем, яко в Нем пребываем, и Той в нас, яко от Духа Своего дал есть нам. И мы видехом и свидетельствуем, яко Отец посла Сына Спасителя миру. Иже аще исповесть, яко Иисус есть Сын Божий, Бог в нем пребывает, и той в Бозе. И мы познахом, и веровахом, любовь юже имать Бог в нас. Бог любы есть, и пребываяй в любви, в Бозе пребывает, и Бог в нем пребывает.

Соборнаго послания Иоаннова чтение.

Возлюбленнии, аще кто речет: яко люблю Бога, а брата своего ненавидит, лож есть: ибо не любяй брата своего, егоже виде, Бога, Егоже не виде, како может любити? И сию заповедь имамы от Него, да любяй Бога, любит и брата своего. Всяк веруяй, яко Иисус есть Христос, от Бога рожден есть: и всяк любяй Рождшаго, любит и Рожденнаго из Него. О сем вемы, яко любим чада Божия, егда Бога любим, и заповеди Его соблюдаем. Сия бо есть любы Божия, да заповеди Его соблюдаем, и заповеди Его тяжки не суть. Яко всяк рожденный от Бога, побеждает мир: и сия есть победа побеждшая мир, вера наша. Кто есть побеждаяй мир, токмо веруяй, яко Иисус есть Сын Божий?

Притчей чтение (главы 3 и 8):

Память праведнаго с похвалами, и благословение Господне на главе его. Блажен человек, иже обрете Премудрость, и смертен, иже уведе разум. Лучше бо Сию куповати, нежели злата и сребра сокровища. Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно Ея есть. Долгота бо дней и лета живота в деснице Ея, в шуйце же Ея богатство и слава. От уст Ея исходит правда, закон же и милость на языце носит. Послушайте убо Мене, о чада, честная бо реку: и блажен человек, иже пути Моя сохранит; исходи бо Мои, исходи живота, и уготовляется хотение от Господа. Сего ради молю вас и предлагаю Мой глас сыновом человеческим: яко Аз премудрость устроих, совет и разум, и смысл Аз призвах. Мой совет и утверждение, Мой разум, Моя же крепость. Аз Мене любящия люблю, ищущии же Мене обрящут благодать. Разумейте убо, незлобивии, коварство, ненаказании же, прилагайте сердца. Послушайте Мене и паки, честная бо реку: и отверзу от устен правая, яко истине поучится гортань Мой, мерзки же предо Мною устны лживыя. С правдою вси глаголы уст Моих: ничтоже в них стропотно, ниже развращенно. Вся права суть разумевающим и проста обретающим разум. Научаю бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша и исполнитеся Духа.

Притчей чтение (главы 10 и 11):

Уста праведнаго каплют премудрость, язык же неправеднаго погибнет. Устне мужей праведных каплют благодати, уста же нечестивых развращаются. Мерила льстивая мерзость пред Господем, вес же праведный приятен Ему. Идеже аще внидет досаждение, тамо и безчестие: уста же смиренных поучаются премудрости. Совершение правых наставит их, и поползновение отрицающихся упасет их. Не пользуют имения в день ярости, правда же избавит от смерти. Умер праведный, остави раскаяние, наручна же бывает и посмеятельна нечестивых пагуба. Правда непорочнаго исправляет пути, в нечестие же падает неправда. Правда мужей правых избавит их: безсоветием же пленяются беззаконнии. Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда, похвала же нечестивых погибнет. Праведник от лова убегнет, вместо же его предается нечестивый. Во устех нечестивых сеть гражданом, чувство же праведных благоспешное. Во благих праведных исправится град, и в погибели нечестивых радование. Во благословении правых возвысится град, усты же нечестивых раскопается. Ругается гражданом лишенный разума, муж же мудрый безмолвие водит.

Премудрости Соломоновы чтение (глава 4):

Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет. Старость бо честна не многолетна, ниже в числе лет исчитается. Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости житие нескверное. Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть. Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его. Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив. Скончався вмале, исполни лета долга. Угодна бо бе Господеви душа его, сего ради потщася от среды лукавствия. Людие же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое. Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.

На литии стихира храма. Таже апостола. Глас 1.

[Германово:] Веки богословия из честных твоих уст истекоша, апостоле, из нихже Церковь Божия напаяема, покланяется православно Троице Единосущней: Юже и ныне моли, Иоанне Богослове, утвердити и спасти души наша.

[Андреа Пирра:] Сад чистоты, миро благовония паки возсия нам в присущем празднице, возопити к нему: возлегий на перси Владычня, и одождив слово миру, Иоанне апостоле, Деву сохранивый яко зеницу ока, испроси нам от Христа велию милость.

Учениче Спасов, девственниче и Богослове, тебе яко девственнику, Деву и Богородицу, Христос Бог распинаемь предаде, и Сию сохранил еси яко зеницу ока. Тем моли спастися душам нашим.

Яко неизреченных таин самовидец, воззвах еси вопия: Превечное Слово, в начале быти к Богу, и Того быти Бога, Иоанне апостоле, наперсниче Христов и друже присный, Троицы сладосте, Ефеса и Патма утверждение непоколебимо, наша же помощь. Молися, Богослове всеблаженне, от злочестивых врагов чувственных и мысленных, избавитися людем, память твою присно совершающим верно.

Стихиры святителя, глас 2:

Якоже свеща на свещнице светит всем, тако ты, благочестием сияя, блаженне, поставлен бысть Господем во епископа земли Холмския, да светом Христова учения осияваеши люди, в ней живущия.

Бог благослови и освяти тя, земле Американская, православным бо людем твоим, во ограде Российския Церкве сущим, блаженнаго Тихона епископа даде, той многими храмы лице твое украси и яко богомудрый священноначальник паству свою ко Христу приведе.

Святии вси земли Ярославския, сретайте иерарха добра, Тихона блаженнаго, той бо, якоже и вы, многия труды зде понесе и ныне тщится вкупе с вами молитися Христу Богу спастися душам нашим.

Слава, глас 8:

Кровьми святых мученик Церковь Христова древле утвердися, такожде и во дни твоя, святителю Тихоне, во отечестве нашем, яко потоцы воднии, кровь святых мученик пролияся, обаче смотрением Божиим сия семя явися, из негоже прозябе благосеннолиственное древо Руси Православныя.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Безневестная Дево, Яже Бога неизреченно заченши плотию, Мати Бога Вышняго, Твоих рабов мольбы приими Всенепорочная, всем подающи очищение прегрешений: ныне наша моления приемлющи, моли спастися всем нам.

На стиховне, стихиры апостола, глас 4:

Подобен: Званный свыше:

Сына Вышняго богословив, Отцу соприсносущна, и единосущественна, Свет из Света непременен, и начертание Ипостаси Родителевы, безлетно возсиявша и безстрастно из Него, Содетеля же и Господа всех веков, возлюбленне, ты проповедал еси Сего миру, яко изведша свет из тьмы, Христа Бога нашего: Егоже моли, спасти и просветити души наша.

Стих: Во всю землю изыде вещание их и в концы вселенныя глаголы их.

Утешителев свет восприем, Имже и просвещаемь богословил еси, от Отца происходящаго, чрез Сына же человечеству являема единочестна, сопрестольна и единосущна суща, Отцу безначальному же и Божию Слову, возлюбленне, всем проповедал еси. Темже в песнех тя почитаем, яко веры божественное основание: юже незыбленну соблюдай ко Господу молитвами твоими.

Стих: Небеса поведают славу Божию, творение же руку Его возвещает твердь.

На высоту возшед богословия, научился еси неизреченным Божиим тайнам, о едином Существе Божества, славе же единой, и Царстве и господьстве, треми Ипостасьми разделяемем присно, существенно нераздельнем и соединеннем, в неслиянном Божественном единстве: сице славя проповедал еси, Богослове, Троицу Нераздельну, Юже моли спасти и просветити души наша.

Слава, святителя, глас тойже:

Земля Литовская прославися пришествием твоим, блаженне, людие же православнии, в ней сущии, яко светильника веры и благочестия тя прияша и в поклонении Триединому Богу тобою утвердишася, святительский же омофор твой надежный покров и защита от злых обстояний тем явися.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Призри на моления Твоих раб Всенепорочная, утоляющи лютая на ны востания, всякия скорби нас изменяющи: Тя бо едину твердое и известное утверждение имамы, и Твое предстательство стяжахом. Да не постыдимся Владычице, Тя призывающии, потщися на умоление, Тебе верно вопиющих: радуйся Владычице, всех помоще, радосте и покрове, и спасение душ наших.

На благословении хлебов тропарь апостола, глас 2, дважды:

Апостоле Христу Богу возлюбленне, ускори избавити люди безответныя: приемлет тя припадающа, Иже падша на перси приемый. Егоже моли, Богослове: и належащую мглу языков разгнати, прося нам мира и велия милости.

И Богородице Дево: единожды. И чтение.