Ап. и ев. Иоанн Богослов и свт. Тихон Московский

Преставление святаго апостола и евангелиста Иоанна Богослова и прославление святителя Тихона, Патриарха Московскаго и всея Руси

На Утрени

на Бог Господь, тропарь апостола дважды, глас 2:

Апостоле Христу Богу возлюбленне, ускори избавити люди безответныя: приемлет тя припадающа, Иже падша на перси приемый. Егоже моли, Богослове: и належащую мглу языков разгнати, прося нам мира и велия милости.

Слава, святителя, глас 1:

Апостольских преданий ревнителя и Христовы Церкве пастыря добраго, душу свою за овцы положившаго, жребием Божиим избраннаго Всероссийскаго Патриарха Тихона восхвалим и к нему с верою и упованием возопиим: предстательством святительским ко Господу Церковь Русскую в тишине соблюди, расточенная чада ея во едино стадо собери, отступившия от правыя веры к покаянию обрати, страну нашу от междоусобныя брани сохрани и мир Божий людем испроси.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Гавриилу вещавшу Тебе, Дево, радуйся, со страхом воплощашеся всех Владыка, в Тебе святем кивоте, якоже рече праведный Давид: явилася еси ширшая небес, поносивши Зиждителя Твоего. Слава всельшемуся в Тя: слава прошедшему из Тебе: слава свободившему нас Рождеством Твоим.

По 1-м стихословии седален апостола, глас 8:

Подобен: Премудрости:

Ты сын назвался еси Божественнаго грома, во еже оглушити ушеса злочестивых, и трубы сладчае возгласив, о всемудре, в правая сердца, Слова воплощения: и яко искренний друг на перси возлегл еси. Отонудуже почерп разума явление, всем проповедал еси Отцу Собезначальнаго, Иоанне апостоле: молися Христу Богу, прегрешений оставление даровати празднующим любовию святую память твою.

Слава, святителя, глас 2:

Жезл первосвятительский дерзновенно приял еси, святе, да яко добрый пастырь, небоязненно в подвизе твоем шествуя, заблуждшая горохищная овчата обрящеши, татьми похищенная во двор овчий паки возвратиши, многоразличными болезньми и недуги обдержимыя добре уврачуеши и все Христово стадо словесных овец в истине и правде упасеши.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Покрый нас всемощным покровом Твоим, Всемилостивая Владычице Богородице, защити нас от всяких сетей вражиих, дадеся бо Ти благодатная сила, яко рождшей Владыку Христа и Спаса душ наших.

По 2-м стихословии седален апостола, глас 8.

Подобен: Премудрости:

Глубину ловления оставив, Креста тростию вся яве в вере уловил еси, яко рыбы, языки: ибо якоже тебе рече Христос, показался еси ловец человеков, к благочестию уловляя. Темже насеял еси и слова разум во всем Патме, и Ефес приобрел еси словесы твоими, Богослове апостоле: моли Христа Бога, прегрешений оставление даровати, празднующим любовию святую память твою.

Слава, святителя, глас 5:

Благодарение Богу воздадите, людие российстии, Той бо пробавил есть милость Свою вам, Тихона блаженнаго первоиерарха Церкве Своея постави, да во дни испытаний обрящете в нем образ веры, от наветов вражиих неколеблемый, неложнаго упования на помощь Божию и любовию Христовою исполненный.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Утоли, Владычице, болезни душ наших, радостию благодатною о Тебе исполни сердца наша, на Тя бо надеющиися, причастницы жизни вечныя будем.

По полиелеи седален апостола, глас 8.

Подобен: Премудрости:

Возлег на перси Иисусовы, дерзновение получил еси, яко ученик вопрошая: кто есть предатель Твой, Господи? И яко возлюблену зело сущу всехвальне, хлебом сего яве тебе показа. Темже яко таинник неизреченных быв, Слова воплощения научаеши концы. Богослове апостоле, моли Христа Бога, согрешений оставление даровати, празднующим любовию святую память твою.

Слава, святителя, глас тойже:

Приидите, вернии, согласно вси восхвалим святителя предивнаго, священноначальника Церкве Российския богомудраго, Тихона блаженнаго, иже достойно иго Христово чрез все житие свое понесе и ныне, во обителех Отца Небеснаго водворився, молится о спасении душ наших.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Буди благословен день и час, воньже благоволи Господь Тобою, Пречистая Богородице, явити Спаса миру, сим же нам имети Тя яко дерзновенную Предстательницу и Ходатаицу пред Сыном Твоим о спасении душ наших.

Степенна, первый антифон 4-го гласа.

От юности моея мнози борют мя страсти, но Сам мя заступи, и спаси Спасе мой.

Ненавидящии Сиона, посрамитеся от Господа, яко трава бо огнем будете изсохше.

Слава: Святым Духом всяка душа живится, и чистотою возвышается, светлеется Троическим единством священнотайне.

И ныне, тойже.

Прокимен, глас 4: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их. Стих: Небеса поведают славу Божию, творение же руку Его возвещает твердь. Всякое дыхание:

Евангелие Иоанна, зачало 67. [Ин. 21, 15–25.]

Во время оно, глагола Симону Петру Иисус: Симоне Ионин, любиши ли Мя паче сих? Глагола Ему: ей, Господи, Ты веси, яко люблю Тя. Глагола ему: паси агнцы Моя.

Во время оно, Иисус говорит Симону Петру: Симон Ионин! любишь ли ты Меня больше, нежели они? Петр говорит Ему: так, Господи! Ты знаешь, что я люблю Тебя. Иисус говорит ему: паси агнцев Моих.

Глагола ему паки второе: Симоне Ионин, любиши ли Мя? Глагола Ему: ей, Господи, Ты веси, яко люблю Тя. Глагола ему: паси oвцы Моя.

Еще говорит ему в другой раз: Симон Ионин! любишь ли ты Меня? Петр говорит Ему: так, Господи! Ты знаешь, что я люблю Тебя. Иисус говорит ему: паси овец Моих.

Глагола ему третие: Симоне Ионин, любиши ли Мя? Оскорбе же Петр, яко рече ему третие: любиши ли Мя? и глагола Ему: Господи, Ты вся веси: Ты веси, яко люблю Тя. Глагола ему Иисус: паси oвцы Моя.

Говорит ему в третий раз: Симон Ионин! любишь ли ты Меня? Петр опечалился, что в третий раз спросил его: любишь ли Меня? и сказал Ему: Господи! Ты все знаешь; Ты знаешь, что я люблю Тебя. Иисус говорит ему: паси овец Моих.

Аминь, аминь глаголю тебе: егда был еси юн, поясался еси сам, и ходил еси, аможе хотел еси: егда же состареешися, воздежеши руце твои, и ин тя пояшет, и ведет, аможе не хощеши.

Истинно, истинно говорю тебе: когда ты был молод, то препоясывался сам и ходил, куда хотел; а когда состаришься, то прострешь руки твои, и другой препояшет тебя, и поведет, куда не хочешь.

Сие же рече, назнаменуя, коею смертию прославит Бога. И сия рек, глагола ему: иди по Мне.

Сказал же это, давая разуметь, какою смертью Петр прославит Бога. И, сказав сие, говорит ему: иди за Мною.

Обращься же петр виде ученика, егоже любляше Иисус, вослед идуща, иже и возлеже на вечери на перси Его и рече: Господи, кто есть предаяй Тя?

Петр же, обратившись, видит идущего за ним ученика, которого любил Иисус и который на вечери, приклонившись к груди Его, сказал: Господи! кто предаст Тебя?

Сего видев Петр, глагола Иисусови: Господи, сей же что?

Его увидев, Петр говорит Иисусу: Господи! а он что?

Глагола ему Иисус: аще хощу, да той пребывает, дондеже прииду, что к тебе? ты по Мне гряди.

Иисус говорит ему: если Я хочу, чтобы он пребыл, пока приду, что тебе до того? ты иди за Мною.

Изыде же слово се в братию, яко ученик той не умрет. И не рече ему Иисус, яко не умрет, но: аще хощу тому пребывати, дондеже прииду, что к тебе?

И пронеслось это слово между братиями, что ученик тот не умрет. Но Иисус не сказал ему, что не умрет, но: если Я хочу, чтобы он пребыл, пока приду, что тебе до того?

Сей есть ученик свидетельствуяй о сих, иже и написа сия: и вем, яко истинно есть свидетельство его.

Сей ученик и свидетельствует о сем, и написал сие; и знаем, что истинно свидетельство его.

Суть же и ина многа, яже сотвори Иисус, яже аще бы по единому писана быша, ни самому мню всему миру вместити пишемых книг. Аминь.

Многое и другое сотворил Иисус; но, если бы писать о том подробно, то, думаю, и самому миру не вместить бы написанных книг. Аминь.

По 50-м псалме, Слава, Молитвами апостола: И ныне, Молитвами Богородицы:

Стихира, глас 2:

Богослове девственниче, учениче возлюбленне Спасов, молитвами твоими нас спасай, молимся, от всякаго вреда: яко твое есмы стадо.

Канон Богородицы со ирмосом на 4, ирмосы по дважды, и апостола оба канона на 6, и святителя на 4.

Канон Богородицы, глас 2.

Песнь 1.

Ирмос: Во глубине постла иногда, фараонитское всевоинство преоруженная сила, воплощшееся же Слово всезлобный грех потребило есть, препрославленный Господь, славно бо прославися.

Яко красную, яко предобрую всю, яко непорочную в женах, Бог Тя избрав, во утробу Твою вселися непорочную: Егоже моли, Всенепорочная, порока грехов избавити вся поющия Тя.

Псаломски, Чистая, одесную якоже Царица, от Твоея утробы возсиявшаго Царя предстала еси: Егоже моли, Всенепорочная, да деснаго предстателя покажет мя в день воздаяния, Богоневесто.

Канон апостола, [егоже краестрочие: Сына громова Христокрасно пою.] Феофаново. Глас 2.

Песнь 1. Ирмос тойже.

Царство Небесное блаженне, еже проповедал еси восприим, и Слову собеседник быв Небесному, верующия честному твоему проповеданию, и богословию, твоими молитвами сохрани.

Крепок смысл являя, о всех небрегл еси сущих на земли, и уз естества: и Слову всемудре, словесне же и умне сопребывая, от безсловесия безсловесне живущия свободил еси.

Небесных разум приим, богословеснейше, Бога Слова проповедал еси: в начале бе Слово и Слово бе к Своему Родителю, и Бог бе Слово, благовествуя научил еси.

Другий канон апостола, [егоже краестрочие: Моления Божественному таиннику несу.] Творение Иосифово. Глас 6.

Песнь 1.

Ирмос: Яко по суху пешешествовав Израиль по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.

Во глубины духа мыслию озарився приник, и рождество страшное нам ясно сказал еси, вопия, Богослове: в начале бе Слово Божие.

Приклоняеми множеством напастей, и страстей, и скорбей, и лютых нахожденьми, верою прибегаем к тебе, Богослове, помощник буди рабом твоим.

Душ наших страсти лютыя, яко врач изряден, уврачив мудре, вечнаго избави ны осуждения и огня, ходатайством твоим.

Канон святителя, глас 6.

Ирмос: Яко по суху, пешешествовав Израиль по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.

Якоже плод красный спасительнаго сеяния Божия явился еси в Церкви, святителю Христов, родителей благочестивых, иерея Иоанна и Анны, быв отрасль предивная.

Предречение дивное во сне отцу твоему о грядущем величии твоем, еще ти отроку сущу, по мнозех летех сбыстся, зане воистину великий господин Российския Церкве явился еси, блаженне.

Образ кротости, смирения и любве о Господе являя, добрый помощник юным другом твоим был еси, блаженне, сего ради и тии, еще ти отроку сущу, архиерея Божия прорекоша тя.

Богородичен: Спаси нас от всяких бед, Всемилостивая Владычице Богородице, и Твоими молитвами к Сыну Твоему и Богу нашему исцели от греховныя болезни страждущия души наша.

Катавасиа: Отверзу уста моя:

Песнь 3.

Ирмос: Процвела есть пустыня яко крин, Господи, языческая неплодящая церковь, пришествием Твоим, в нейже утвердися мое сердце.

Облечеся в мя человека, от чрева Твоего прошед Творец, Всенепорочная, нетления одежду даруя, обнажшемуся многими безместии.

Пречестное родила еси Бога Слово, Владычице, Егоже прилежно моли, ущедрити смиренную мою душу сладостей безчестии сетующую.

Ин, ирмос тойже.

Троицы явил еси богословным языком твоим, Юже паче ума тайну, Иоанне богоблаженне: в нейже утвердися мое сердце.

Язык твой бысть писменника трость Всесвятаго Духа, богописанно знаменующий честное твое и Божественное Евангелие.

Мудрости ты бездну почерпл еси всемудре, возлег богомудренным дерзновением на премудрости источнице: и Сего богопроповедник был еси.

Ин.

Ирмос: Несть свят, якоже Ты, Господи Боже мой. Вознесый рог верных Твоих, Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.

Умом светлым и чистым беседовав к Слову, Богослове треблаженне, тайнонаучился еси от Него, сущим вышше слова яве, и всю тварь просветил еси.

Уз мя избави лютых греха, треблаженне, любовию связуя мя Владыки и Бога: Егоже возлюбил еси тепле, и Богослов Того нареклся еси.

Дался еси защитник нам, и ходатай, и избавитель, и ко Господу молебник, и чудес самоделатель, и источник исцелений, Богослове. Темже тя почитаем.

Ин.

Ирмос: Несть свят, якоже Ты, Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих, Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.

В вертоградех духовных православно богословити и слово Божие иными языки глаголати поучался еси прилежно, блаженне, и сие в церковнем служении твоем добрый плод принесе.

Егда Владыка Господь объятия Отча отверзе ти и яко возлюбленна сына во иночестве Тихона прият тя, тогда начальника в вертоградех духовных Пскова и Казани поставити тя благоволи, да православныя отроки богомудрию и христианскому благочестию научиши, блаженне.

Холмскую паству добре управити призва тя Владыка Христос, темже и начало положи святительским подвигом твоим, да в них укрепляяся, изряден архиерей Всероссийския Церкве явишися, блаженне.

Богородичен: Множества грехов люте обдержат души наша, Ты же, Пречистая Богомати, молитвами Твоими ко Иже от Тебе Рождшемуся пленения сего греховнаго избави и на стезю спасения настави нас.

Кондак святителя, глас 2:

Тихостию нрава украшен, кротость и милосердие кающимся являяй, во исповедании Православныя веры и любве ко Господу тверд и непреклонен пребыл еси, святителю Христов Тихоне. Молися о нас, да не разлучимся от любве Божия, яже о Христе Иисусе, Господе нашем.

Икос:

Ангелов Творец и Господь в буреносныя дни мятежа и нестроения велия, восхотев людем страждущим утешение даровати, яви тя, Патриарше претихий и предобрый, яко светило светозарное, светом Трисияннаго Божества озаряющее души верных, да и ныне грядут по тебе вси желающии со Христом быти, сего ради во умилении вопием ти: радуйся, от жребия патриаршества аки от монашескаго послушания не уклонивыйся; радуйся, ревностному исполнению Божественных хотений научивыйся; радуйся, на престол патриарший, двесте лет пустовавый, в день Введения во храм Пресвятыя Богородицы возшедый; радуйся, в день Благовещения со престола первосвятительскаго ко Престолу Пресвятыя Троицы прешедый; радуйся, первосвятительством и исповедничеством украшенный; радуйся, Бога ради поживый и Богом просветленный; радуйся, подвигом своим патриаршество непреложно утвердивый; радуйся, образ пастыря добраго собою явивый; радуйся, Донския обители сугубое прославление; радуйся, Православныя Церкве во Америце утверждение; радуйся, российския паствы боговидное наследие; радуйся, богоначертанный свитче правыя веры; радуйся, святителю Тихоне, Церкве Православныя похвало и угверждение.

Седален апостола, глас 8.

Подобен: Премудрости:

Премудрости на перси возлег, и разуму сущих научився, божественно возгремел еси: в начале бе Слово, добре написав первый безначальное рождество, и проповедал еси всем Слова воплощение. Темже и языком яко мрежею уловив языки, благодатию Духа изучаеши концы, и просвещаеши чудесы, Богослове апостоле. Моли Христа Бога грехов оставление даровати празднующим любовию святую память твою.

Слава, святителя, глас 1:

Доброму евангельскому пастырю подражая, дерзновенно во двор овчий вшел еси, святителю, и, своя овцы глашая по имени, во ограде Церковней тыя невредимо соблюл еси.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

К Тебе, о Богомати, молитвенно мы ныне прибегаем и предстательства Твоего пред Сыном Твоим усердно просим: от греховнаго ловительства сохрани нас и на путь спасения настави.

Песнь 4.

Ирмос: Пришел еси от Девы, не ходатай, ни ангел, но Сам Господи, воплощься, и спасл еси всего мя человека. Тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.

Каплю ми умиления одожди, Владычице, отъемлющи весь сердца моего вар, и печаль мою, и пакостныя прилоги отгоняющи.

Оружием мя сладости уязвлена, и лежаща в ранах, Пречистая, не презри, но исцели копием и кровию распеншагося Сына Твоего, и Бога нашего.

Ин, ирмос тойже.

Слово тя Богослова достойно показа. Того Божества тайнонаучив преизящнейше, и еже по человеку строению научив неизреченному.

Ум божествен, и девственно тело стяжав, храм был еси, живый же и одушевленный славне, и жилище всепетыя Троицы священнейшее.

Сыновством Пречистыя Девы почествовался еси, девственниче блаженне, и брат показался еси Избравшему тя, и ученика Богослова совершившему.

Ин.

Ирмос: Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь, боголепно поет взывающи, от смысла чиста, о Господе празднующи.

Каплями напоил еси слова, славне, подсолнечную всю, мутныя нечестия воды изсушил еси благочестне: сего ради тя почитаем.

Крепостию опояши и державою, молюся, разслабленную всякими нанесеньми душу мою, всемудре, от нечистых врагов, прибегающую в кров твой.

Храм быв Божественнаго Духа, в храме твоем божественнем верою приседящия, храмы покажи Божия, Богослове, ходатайством твоим.

Ин.

Ирмос: Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет, взывающи, от смысла чиста о Господе празднующи.

Смотрению Божию следуя, велению матере Церкве повинуяся, земли дальния Американския достигл еси и тамо новую паству, людей алеутских, креольских, кенарских, во ограде Христовы Церкве яко добрый пастырь соблюл еси, Тихоне блаженне.

Радуйтеся и веселитеся, верная чада Церкве Российския, иже в Пенсильвании, Калифорнии, Флориде и иных землях Американских сущая, святитель бо Тихон ныне Престолу Божию предстоит и молится о спасении душ наших.

Кронштадтскаго пастыря собеседник быти сподобился еси, блаженне, еще сый епископ града Ярославля, и той ти всероссийское пастырство предуказа. Темже и ныне с ним, Престолу Божию предстоя, моли спастися душам нашим.

Богородичен: Достойно есть прославляти Тя, Владычице, присно спасающую землю Российскую. Се бо и святитель Тихон в Ярославстем храме Успения Твоего государя Николая яко истиннаго Помазанника Божия срете и благодарственныя молитвы вкупе с ним о заступлении отечества нашего Тебе и Сыну Твоему принесе.

Песнь 5.

Ирмос: Ходатай Богу и человеком был еси, Христе Боже: Тобою бо, Владыко, к светоначальнику Отцу Твоему, от нощи неведения, приведение имамы.

Путь жизни рождшая, Пречистая, путевождствуй мя ныне на путь правый, в безпутие и пропасть лютых падений безсловесно низриновеннаго.

Устранився без ума от разума Божия, блудно пожих во стране дальней страстей заблудив: но возврати, Дево Чистая, спаси Твоими мя утешеньми.

Ин, ирмос тойже.

Небесный ум, Богослове, явился еси благодатию, весь свет быв, еже к Началосвету приближением, и честым твоим зрением, еже к Нему, обожаемь.

Умом чистым, и святыми устнами богодохновенне, и пречистыми усты твое Евангелие проповедал еси: и общее спасение всем верным предложил еси.

Со Христом живый от младенства, орган благодати от Него предложен был еси, богословии изобучаемь, и Троичестей славе паче естества научаемь.

Ин.

Ирмос: Божиим светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети, Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.

Яко утро просиял еси сущим на земли, Восток мысленный ясно проповедуя, апостоле, миру, во плоти пришедший, и многобожия тьму разоривший.

Богословии твоими священными всяку напоил еси душу, священнопроповедниче апостоле. Темже ти зову: изсохшее сердце мое грехми, все напой.

Уранихся стрелами вражиими, всего мя уздрави, мудре, предстательством твоим, молюся: и на пути мя Божия управи, присно в беззакониих заблуждаема.

Ин.

Ирмос: Божиим светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети, Слове Божий, Истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.

Егда по грехом нашим нашествие иноплеменных Господь попусти и земля Российская кровию обагрися, ты, святителю, покаяние проповедуя и врачевству душевному и телесному страждущих добре содействуя, крепце стояти за веру Православную, царя благовернаго и отечество святое призывал еси.

Ополчению вражеску у стен града Вильно стоящу, цельбоносныя мощи святых мученик Антония, Иоанна и Евстафия из обители Святаго Духа благоговейно изнесл еси, святителю, и во граде Москве от поругания иноземных невредимы сохранил еси.

Благоволением Божиим и народа Божия избранием Московский архипастырь поставлен был еси, святе, темже и достойный преемник Московских святителей явился еси.

Богородичен: Ангельский собор и человеческий род о Тебе радуется, Благодатная Марие, Мати Неискусомужная, Невместимаго бо во чреве вместила еси и родила еси Спаса миру.

Песнь 6.

Ирмос: В бездне греховней валяяся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну: от тли, Боже, мя возведи.

Не яви мене демоном в радость на судищи будущем, Владычице: но благосердно воззревши на мя, Судию и Сына Твоего умоли.

Помыслы прогневах Тя, Господи, и лукавыми и беззаконными моими деяньми: в молитву привожду Ти Матерь Твою, ущедрив спаси мя.

Ин, ирмос тойже.

Иисус, Бог мой и Господь, твою чистоту приим, и всесовершенную святость, брата тя, Богослове, прият.

Венчав свято житие твое, сице уповав, мудрости возлегл еси на перси, славне: и благодать оттуду извлекл еси.

Великая и божественная сияния богословия твоего, всю просветиша, славне, вселенную, и светом трисолнечным озариша.

Ин.

Ирмос: Житейское море воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.

Бысть яко трость скорописца, истинно богословный язык твой, добропишущий разумение истинное, и закон зело новейший, на скрижалех, Богослове, сердец наших.

Увядивый искоренно нечестия отрасли, яко возделатель всеизряднейший, в души же мой страх Божий насади, славне, добродетелей благоплодие процветающее.

Сына Девы тя, из Тоя прошедый преявленно именова: с Неюже молися, положением всем сыном Божиим быти, всеприснопамятне, творящим благоугодная Ему.

Ин.

Ирмос: Житейское море воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.

Пустынножитель старец, пред образом Владычицы усердно моляся, жребий со трепетом из ковчежца извлече, на немже имя твое яко Богом избраннаго первосвятителя начертано бе. Сего ради и мы ныне, якоже тогда иерарси собора, немолчно аксиос тебе, архипастырю наш, вопием, сотвори и нас яко словесныя овцы достойны быти пажити твоея.

О глубины богатства и премудрости Божия! Изволися Духу Святому со иерархи поставити тя, блаженне, Патриарха Церкве Российския, да во дни испытания веры свидетельствуеши крепкое в ней стояние и паству твою неврежденну от наветов вражиих добре соблюдеши.

О неизреченныя любве и милосердия Божия! Святитель Тихон во главу Российския Церкве поставляется, и мнози людие добраго пастыря обретают и во ограде церковней соблюдаются.

Богородичен: Радуются и ликуют людие российстии, Приснодево, Введение Твое во храм празднующе, и, возведение святителя Тихона в Патриарха Российскаго в сей же день благодарне воспоминающе, усердно взывают Ти: о Владычице Державная! Молитвами святителя Тихона Церковь и землю Российскую от всех наветов вражиих спаси и вся верныя в чертоги Небесныя введи.

Кондак апостола, глас 2:

Величия твоя, девственниче, кто повесть? Точиши бо чудеса, и изливаеши исцеления, и молишися о душах наших, яко Богослов и друг Христов.

Икос: Высоты небесныя уведети, и моря глубины испытати дерзостно есть и непостижно: якоже бо звезды исчислити, и приморский песок невозможно отнюд, сице ниже яже богословова рещи довольно, толицеми того венцы Христос, Егоже возлюби, венча: Емуже и на перси возлег, и на Тайней Вечери с Ним яде, яко Богослов и друг Христов.

Песнь 7.

Ирмос: Богопротивное веление беззаконнующаго мучителя, высок пламень вознесло есть: Христос же простре богочестивым отроком росу духовную, сый благословен и препрославлен.

Крепость моя, и пение, и спасение, и твердое заступление, и стена непобедима сущи, Владычице, борющия мя демоны побори присно ищущия умертвити мя.

Бога воплощши, девственными Твоими кровьми обожила еси, Дево, человечество. Темже молюся Тебе: страстьми оскверненнаго мя, и растленнаго вражиими коварствы, избави молитвами Твоими.

Ин, ирмос тойже.

Божественным сияя светолитием, Духа Святаго ясно богословил еси, исходяща из безначальнаго Отца, и почивающа в Сыне неотходно, яко единосущна.

В тебе, блаженне, положи правды Солнце селение: небо приснодвижимо тя соделавый, и богословным твоим языком проповедуемый Христос: возлюбленне, препрославленный.

Глагол твоих сила, божественное вещание изыде, всеблаженне досточудне, и премирное твое Евангелие всю объяше землю, догматов величеством.

Ин.

Ирмос: Росодательну убо пещь содела ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие, мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.

Гром разшумевший во вся концы воспоим Богослова: имже всяк истинно слух огромлен взятся от земли, и величается Христос всех Творец.

Обзорно дому твоего благолепие всяку просвещает мысль: в немже всегда собирающеся, боголепне поем всяческих Творца, и благохвалим тя верно, суща предстателя нашего.

Яко звезду тя светлосияющую вемы, светоносными сиянии твоими просвещатися, учениче молимся Христов, избавляющиися от тьмы страстей и напастей всеразных, ходатайством твоим.

Ин.

Ирмос: Росодательну убо пещь содела Ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.

Плач, стенание и горе великое, грядущия на Церковь Российскую, предзрел еси, первосвятителю, обаче, Христовою любовию укрепляемь, мужественно взывал еси: благословен еси, Боже отец наших.

В лютую годину первосвятительский жезл со страхом и трепетом приим, блаженне, Церковь Российскую, яко корабль нерукотворный, добре управил еси, верныя же научил еси взывати: благословен еси, Боже отец наших.

Пророку древнему Илии, взыскующу не преклоньших колена пред Ваалом, подражал еси, первосвятителю, да взыщеши люди, иже не преклониша выю ловительству безбожных, таже и падших из глубины греховныя воздвигнеши, и верныя научиши в скорбных обстояниих взывати Господу: благословен еси, Боже отец наших.

Богородичен: Помощницу надежную имамы Тя, Богородице, многажды бо в скорбных обстояниих предстательство о людех российских пред Сыном Твоим являла еси.

Песнь 8.

Ирмос: Пещь иногда огненная в Вавилоне действа разделяше, Божиим велением халдеи опаляющая, верныя же орошающая, поющия: благословите вся дела Господня Господа.

Ревнуй добрым, злых удалившися, попечением божественных деяний, душе моя, молящуюся о тебе Богоматерь, и всех непостыдную имущи предстательницу, яко милостиву и человеколюбиву.

Разрешила еси уз человечество древняго осуждения, Богородительнице. Темже молю Тя: разреши всяк соуз злобный сердца моего, связавши мя, Пречистая, Божественною любовию Зиждителя.

Ин, ирмос тойже.

Якоже молния светлая проходящи, вселенней, блаженне, явился еси чистоты светлостию, девства же блистанием, и благочестия догматы, мир просвещая, возлюбленне, Христу Богу.

Тело и душу, и ум очистив, благовестил еси небесное Христово Евангелие: и ангелом единожитель на небесех быв зовеши ныне: благословите вся дела Господня Господа.

Столп светел, возложение же божественно, небеснаго храма был еси, и престол чувствия, и мудрости приятелище, богословия орган, поя: благословите вся дела Господня Господа.

Ин.

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси, и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети. Тя превозносим во вся веки.

Риторствующим языком, блаженне, благообильствовал еси, и умершия злобою, вся живоуловил еси, священную твою приемшия проповедь: темже тя чествуем, яко таинника неизреченных.

Яко иный рай божественный, дом твой показася. Чудесы якоже цветы, всех души веселя, апостоле, и страстей прогоняя зловоние.

Боже, Боже мой, вонми ми, и избави мя от врагов, на кийждо день находящих мне, и смиренное сокрушающих сердце мое, имея молящагося Тебе божественнаго ученика Твоего.

Ин.

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси и праведнаго жертву водою попалил еси, вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети, Тя превозносим во вся веки.

Во образ твоего усерднаго подражания служению первосвятителей Московских в священныя одежды тех достойно облачен был еси, блаженне, темже с ними о нас молися, да и мы достойни будем превозносити Господа во вся веки.

Жезл первосвятителя Петра со дерзновением приял еси, блаженне, да образ власти предстоятеля в Церкви Российстей возставиши. Мы же, ведяще сицевую милость Божию к нам, Господа превозносим во вся веки.

Грехом нашим умножившимся, попусти Господь братоубийству и междоусобным бранем в земли Российстей быти. Ты же, святителю, людей враждующих к покаянию и примирению призывал еси, научая превозносити Христа во веки.

Богородичен: В дому Твоем, Пречистая Дево, храме Успения Твоего, поставление блаженнаго Тихона в первосвятителя Российскаго совершися, темже молитвы того, яко вернаго служителя Твоего к Богу вознеси и спаси души наша.

Песнь 9.

Ирмос: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощься от Девы нам явися, омраченная просветити, собрати расточенная. Тем всепетую Богородицу величаем.

Вкусив Адам от древа снеди неподобающия, смерть от древа горько обра: на Древе пригвоздився Сын Твой, Пречистая, сладость безсмертия источи. Сего ради Тя почитаем.

Царица еси, Царя Христа и Господа паче слова рождши, разорившаго адова царства: Егоже прилежно моли, Отроковице, Вышняго Царствия удостоити вся чествующия Тя.

Ин, ирмос тойже.

Ныне не в гаданиих, но лицем к лицу, сладости поток зрети удостоился еси, и реку мира, и источник безсмертия: имже ныне напаяемь наслаждаешися обожения.

Наземное просил еси седалище прияти от Христа, но Он тебе перси Своя дарует: на няже возлег, Богослове, твердым и пребывающим седением добрым обогатился еси, апостолов украшение.

Мудрости погасил еси еллинския безбожное, в начале бе Слово, мудре, провещав, и к Богу бе Слово, и истинно Бог бе Слово, Имже вся быша, видимая же и невидимая.

Ин.

Ирмос: Бога человеком не возможно видети, на Негоже не смеют чини ангельстии взирати: Тобою же Всечистая, явися человеком Слово воплощенно. Егоже величающе, с небесными вои Тя ублажаем.

Часов и времен Господь сый Избавитель, в преполовении дне на Кресте висяше, и тебе предаде, якоже девственнику, блаженне, Приснодеву, славу неотъемлему дая, еже величати тя.

Сый с горними божественными силами, и с ними божественное восклицая песнопение, яже в дому твоем святом поющия и песнословящия Преблагаго, спасай ходатайствы твоими честными, Христов апостоле.

Верою просящия тя спасай ны от всякия беды, Богослове блаженне, шествия наша яже ко Господу духом направляя, и путевождствуя ны на путь мира заповедей Вседержителя.

Ин.

Ирмос: Бога человеком невозможно видети, на Негоже не смеют чини Ангельстии взирати; Тобою же, Всечистая, явися человеком Слово Воплощенно, Егоже величающе, с Небесными вои Тя ублажаем.

Плачем и рыданием земля Российская огласися, кровь святых мученик и исповедник Христовых потоки по ней излияся, храмы Божии осквернишася и попранию предашася. Увы мне, земле моя! взывал еси, святителю. Кое врачевание прилежит ти, да всех сих избавишися?

Увы мне, людие российстии! взывал еси, блаженне. Господа забыхом, в делех наших осуетихомся, попечения же о души николиже имехом. Ей, глаголю вам, благоволения Божия не обрящем, аще души наша слезами покаяния пред Господем не потщимся очистити.

В темнице томящуся ти, святителю, о Церкви премного болезновал еси, иерарси бо и священницы нецыи, на стезю Иуды предателя ступивше и неправедно власть в Церкви восхитивше, злохудожная деяния своя яко обновления благая нарекоша, и сим паству Российскую в смятение приведоша, и в нестроениих церковных тяжце повинни быша.

Ни скорбь, ни теснота, ни гонение, ни глад, ни нагота, ниже беда, ни меч не возмогут разлучити верных чад Христовых от любве Его, апостольски рекл еси, святителю.

Богородичен: Кия похвалы возгласим Ти, Пречистая? Киими словесы величие Твое возславим, яко Спаса родила еси душ наших?

Светилен апостола,

Подобен: Духом:

Яко душею девственна тя, и телом, блаженне, Слово избра, Богослове девственниче, и Того Божества чудна показа писца и слугу, иже и от земли преставился еси, не умер, но в Бозе жив, и безсмертен пребывая.

Слава, святителя, глас 1:

Первосвятителя Российскаго Тихона днесь прославим, память его благочестно почитающе, той бо, яко светильник пресветлый, просиял есть и образом пресветлаго жития своего ревностному служению Богу люди научает.

И ныне, Богородичен:

Радуйся, Богородице Дево, Владычице Державная, Светодавца Христа миру рождшая; радуйся, похвало всея вселенныя; радуйся, Пречистая Мати Божия Благословенная.

На хвалитех стихиры апостола, глас 8.

Подобен: О преславнаго чудесе:

Стих: Сотворити в них суд написан: слава сия будет всем преподобным Его.

Блаженне Иоанне всемудре, обильною теплотою Христовы любве, множае всех был еси учеников любимь всевидцу Слову, и судящему правыми мерами всей вселенней, чистоты и девства добротами озарився, телом и помыслом, богоблаженне.

Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.

Девства процветение, честных добродетелей приятное жилище, мудрости орган, Духа храм, светоносная уста благодати, Церкве светлейшее око, всечестнаго Иоанна песньми духовными ныне восхвалим, яко служителя Христова.

Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.

Богословия воды, на перси возлег, мудрости почерпл еси, и мир напоил еси, Иоанне всеизящнейше, Троицы ведением море изсушил еси безбожия, столп быв и облак одушевлен, наставляя ны к небесному наследию.

Стихиры святителя, глас 4:

Стих: Хвалите Его во гласе трубнем: хвалите Его во псалтири и гуслех.

Вере в людех оскудевшей, любви истощившейся, надежди изсякнувшей, попусти Господь мор жесток, болезнь и глад на люди отечества нашего. Ты же, святителю, святыни Божия от поругания неверных защищая, о страждущих болезновал еси и к милосердию и жертве посильней от щедрот своих всероссийскую паству призывал еси.

Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.

Словеса премудра, о еже не леты, но деяньми благими полнота жития человеческаго пред Богом измеряется, на тебе исполнишася, святителю. Темже, душу добродетельми обогащенну имея, в Небесныя обители вселился еси, идеже молишися о нас присно.

Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.

Внимайте убо себе, людие российстии! Пробави бо Господь ныне милость Свою нам: потоцы крове мученик изсякоша, пленения от власти безбожных свободихомся, попраннии храмы Божии возставляются. Бежим всемерно приражения греховнаго, да не паки гнев Божий наведем на ся и не будут нам последняя горша первых.

Слава, глас 8. Самогласен:

Благовестниче Иоанне, равноангельне девственниче, Богослове, богонаученне, православно миру пречистое ребро, кровь и воду источившее проповедал еси, имже вечную жизнь обретаем душам нашим.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Пречистая Дево Мати, благоволила еси святителю Тихону в день благовестия Ти Архангела Гавриила поприще земнаго пути его скончати и яко избранника Твоего в Небесных чертозех вселити. Темже, о Богомати, молитвы святителя Тихона о страждущей стране Российстей и людех ея к Сыну Твоему и Богу вознеси и спаси души наша.

Славословие великое.

По Трисвятом тропарь апостола. Слава, святителя. И ныне, Богородичен: Гавриилу вещавшу: ектении, и отпуст.

И поем стихиру самогласну святаго, юже хощет екклисиарх. И исходит иерей с кадилом, предыдущу ему светильнику, кадит на аналогии икону святаго апостола: И отдав кадило, стоит одесную страну аналогиа. И приходит игумен ко аналогию, и творит два поклона, и целует икону святаго апостола. И по целовании един поклон, и взем стручец на то устроенный, помазует себе от кандила святым елеем крестообразно на челе своем. И братия подобне целуют икону святаго. Игумен же помазует святым елеем иереа и прочию братию. По помазании же святаго елеа, поем час 1-й. И бывает конечный отпуст. На часех тропарь апостола, Слава: святителя. Кондаки апостола и святителя пременяюще глаголем.

Сице помазание бывает всегда, и во вся праздники великих святых, в нихже бывают бдения.